Nieuws

Honda RC213V-S brengt recordbedrag op

Dat de (straatlegale) Honda RC213V-S met zijn MotoGP-techniek een unieke machine is, hoeven we niet uit te leggen. Eén van de gelimiteerde exemplaren had al het wereldrecord van de duurste Japanse motorfiets ooit verkocht op een veiling, destijds voor 177.035,59 pond. Voor een totaalbedrag van 182.500 Britse pond (€218.359,-) ging onlangs een ander exemplaar van de RC213V-S onder de hamer, een nieuw record dus.

Het verkochte exemplaar is de 29e RC213V-S die van de band rolde en is nog nooit uit het krat geweest. De enkele mijl die er op de klok staat is vermoedelijk dan ook van het inrijden in de fabriek. Een 159 pk sterke 999cc-V4  is de krachtbron van de unieke machine, die verder is aangekleed met bijvoorbeeld een Öhlins TTX-voorvork, Brembo remmerij en Marchesini Racing wielen van magnesium. Alleen het beste van het beste dus. Daarnaast heeft ‘ie, mede door een met de hand gemaakt aluminium frame en carbon-kuipset, een drooggewicht van slechts 170 kilo.

Klinkt goed, nietwaar? Nou, het kan nóg extremer. Naast de motor zelf krijgt de gelukkige koper namelijk ook de HRC Race Kit meegeleverd, die de 998cc V4 een extra 56 paarden in z’n achterste steekt (van 159 naar 215 pk) én de motor in z’n geheel tien kilo lichter maakt. Enige nadeel is wel dat ‘ie na de installatie van die kit niet meer geschikt is voor woon-werkverkeer en andere ritjes op de openbare weg. Maar ja, dat wilde je gezien de prijs waarschijnlijk toch al niet. Benieuwd naar de rest van de foto’s? Je vindt ze hier.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws