‘Honda light’
Het lijkt er op dat de trend naar ‘groter, zwaarder & sterker’ gekeerd is. Alle fabrikanten richten zich naar de nieuwe economien, en daar trekken wij ons voordeel uit. Want we gaan een tijd tegemoet waar in 250 cc niet meer een cilinderinhoud is om een lachstuip van te krijgen.
Honda bevestigde deze week dat de CRF250L, voor het eerst geshowed op de Tokyo Motor Show in november 2011, deze zomer ook in Europa op de markt komt.
De CRF250L is een echte dual-purpose motorfiets die het dagelijks gebruiksgemak op de weg combineert met het plezier van off-road rijden. Deze motor past dan ook in een lange traditie van Honda machines, die teruggaat tot de XL250S van de late jaren ‘70 en de hele XL serie die daarop volgde. De machine heeft een vloeistofgekoelde DOHC ééncilinder motor van 249cc in een stalen twin-tube frame van ovalen buizen, een upside down voorvork, ProLink achterwielophanging en aluminium swing arm. Honda meldt: "De motor biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding met lage onderhoudskosten als prioriteit."
Meer informatie, waaronder volledige technische specificaties worden bekend in april.
Maar op voorhand zijn wij, als genetische motorrijders, blij met deze ontwikkeling. Want wij weten dat de confrontatie tussen cilinderinhoud en vermogen contra een licht gewicht en een grote wendbaarheid vaak uitvalt in het voordeel van de lichtgewichten.
En dan hebben we het niet over absolute prestaties, maar over waar het eigenlijk allemaal om gaat: rijpret en inzetbaarheid.