Getest

Lezerstest BMW-modellen

Lezerstesten zijn bepaald niet nieuw voor ons, maar deze versie met een brede selectie uit de BMW Motorrad line-up, waaronder de avontuurlijke R1250GS, exclusieve M1000R en uiterst dikke K1600GT, was toch wel een logistieke uitdaging. Tien lezers mochten hun drie favoriete BMW-modellen aan een uitgebreide test onderwerpen om te kijken welke uiteindelijk de voorkeur geniet.

Hieronder lees je hun bevindingen!

Dennis Cats

Dennis Cats

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 38 jaar
Beroep: bouwmanager
Rijbewijs sinds: 2008
Eigen motor(en): BMW F650 GS Dakar (recent verkocht)
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Terechte winnaar’

“Recent heb ik mijn BMW F650GS Dakar uit 2001 verkocht en in mijn zoektocht naar een passende vervanger kwam deze lezerstest als geroepen. De dag start direct op mijn favoriet, de R1250GS, die voor een ‘zwaargewicht’ in meerdere opzichten extreem comfortabel aanvoelt zodra de banden rollen. Hij is uitgerust met een overzichtelijk TFT scherm en met de bijbehorende knoppenwinkel kan je tijdens het rijden eenvoudig de rijmodi en vering instellen. De BMW geeft direct vertrouwen en nodigt geregeld uit om het typerende boxergeluid te laten klinken langs de akkers van de Achterhoek. Verder was ik erg verrast over het ESA-systeem, die in de Road-stand alle oneffenheden wegpoetst, waardoor je ondanks de hobbels en gaten comfortabel blijft rijden. Qua zithouding viel mij op dat het stuur goed in de handen ligt, maar dat het gevoel met het voorwiel minder is. Daarnaast kon ik met mijn 1.75 meter goed bij de grond, wat zeker nodig is bij een motor van dit formaat. Bij lage snelheden en manoeuvreren merk je wel dat je GS een zwaargewicht is en je je benen hard nodig hebt om de motor overeind te houden. Al met al een motor van formaat waar je snel vrienden mee kan worden. Ik had vooraf hoge verwachtingen van de R1250GS en kan zeker concluderen dat dit een terechte winnaar in de vele motorvergelijkingstesten. Alleen vraag ik mij wel af of deze BMW voor mij niet teveel van het goede is. Na een leuke rit in Achterhoek enkel op het asfalt, vraag ik me sterk af of deze BMW daadwerkelijk mijn kameraad gaat worden. De twijfel zit hem vooral in het totaalgewicht, grootte van deze motor en het prijskaartje. Voor het asfalt is die zeker perfect, maar met volle tank en volle bepakking zie ik mezelf nog niet staand over een zandpad scheuren op deze GS.
Naast mijn favoriet was er tijdens deze dag ook nog ruimte om andere modellen te testen. Ik stapte over op de S1000XR en aansluitend op de M1000R. Beide straatmotoren met een vier-in-lijn, een mooie afwisseling om iets heel anders te testen. Het zeer soepele blok gecombineerd met een quickshifter rijdt als een zonnetje over bochtige binnenwegen en mocht je ook nog een circuitdagje willen pakken, dan kan dat zeker met deze motoren. Boven de vijfduizend toeren voelen beide als een kanon die je maar al te graag wil afschieten. De zithouding is op beide duidelijk meer voorwielgericht, wat veel vertrouwen geeft tijdens het aansnijden van bochten. Al met al een geslaagde dag!”


Han Smits

Han Smits

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 63 jaar
Beroep: dakpannen- en zonnepanelenreiniger
Rijbewijs sinds: 1978
Eigen motor: Kawasaki ZZR1400
Beoordeling: F900R 2 van 5 sterren / R nineT 3 van 5 sterren / M1000R 5 van 5 sterren

‘Boxer-motor is even wennen’

“Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik heb altijd Japanse motoren gereden en kon het aanbod niet weerstaan om eens met een paar BMW’s te rijden. Onlangs ben ik in de Dolomieten wezen rijden en stond versteld hoeveel BMW GS’en er rijden, Die waren ook nog eens zeer snel en pakten de bochtjes perfect, ik had er mijn handen vol aan om ze te volgen. De eerste BMW op het menu was de R nineT: een echte no-nonsense motor, iets te klein voor mij, maar wel een lekker recht, breed stuur en het zadel zat ook wel lekker. De nine T is weliswaar wendbaar, maar in tegenstelling tot de andere rijders vond ik de boxer-motor wel even wennen. Verder niks mis mee. Toen over op de M1000R. Een echte ruige motor om te zien, die er stilstaand al snel uitziet. Het zadel zit perfect, en met het heerlijke stuur zit je echt in een aanvalshouding. Hij remt bovendien perfect. Direct bij het rijden voelt het vertrouwd, hij gaat waar je naar kijkt, klinkt zeer mooi en je merkt echt dat dit een duurdere motorfiets is, waar op niets is bespaard. Ik ben zelf misschien wat old school, ik houd wel van zware vier-in-lijn motoren, maar niet van teveel gadgets. Een hellingshoekmeter voor op de openbare weg is echt overdreven en ik denk dat 99% van de motorrijders nooit op het circuit komt. Al met al zou dit mijn perfecte BMW kunnen zijn, ware het niet dat de prijs wel erg pittig is. Dan de F900R. Zit goed, rijdt goed, maar ik ben niet weg van de motorconfiguratie en de algehele uitstraling. Toch denk ik wel dat hier genoeg liefhebbers voor zijn. Onder de streep is vooral de M1000R mijn ding, maar laten we vooral blij zijn dat er voor iedereen wel een passend merk en model is!”


Jeroen Karman

Jeroen Karman

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 40 jaar
Beroep: IT Coördinator
Rijbewijs sinds: 2009
Eigen motor(en): Honda CBF1000A
Beoordeling: 5 van 5 sterren

‘Raket in een touringjasje’

“Hoog op mijn lijstje van BMW motoren stond de S1000XR, mijns inziens de perfecte combinatie tussen sportiviteit en touring. De zitpositie is perfect en de bediening van de basiselementen zoals de koppeling en remmen is heerlijk soepel. Ik heb een persoonlijke voorkeur voor een viercilinder en de BMW stelt mij daarin niet teleur. Wat een soepel blok en wat een ongekende hoeveelheid vermogen. De test was helaas te kort om de motor volledig te leren kennen, maar de acceleratie die de motor uit de mouw schudt is onvoorstelbaar. De perfect werkende quickshifter zorgt dat je geen seconde kunt rusten, de motor blijft maar gaan. Dit leidde ook tot een onbedoelde kleine wheelie, maar gelukkig houdt de tractiecontrole de boel netjes in toom. Bij het afremmen is het terugschakelen een genot, zeer soepel schakelt de motor terug. De S1000XR was voorzien van een aantal opties, waaronder het Dynamic ESA Pro systeem. Het verschil in demping tussen de standen Road (comfortabel) en Dynamic (sportiever, scherp) is duidelijk merkbaar. Dit systeem is een verdere aanvulling op de goed gebalanceerde rijmodi. In de middag hadden we bijvoorbeeld een behoorlijke bui, waarbij ik de motor ook in de Rain-stand had gezet. Daarbij merkte je echt dat er in de lagere versnellingen een ander gedrag te bespeuren is op het gebruik van de gashendel. Het hoge vermogen resulteerde echter toch voor wielspin bij het wegrijden vanaf een kruising, waarbij de tractiecontrole ook daar direct adequaat ingreep. Het dashboard is daarnaast een wonder op zich. Perfect zichtbaar met de juiste informatie en daarnaast eindeloos veel mogelijkheden. De boordcomputer biedt zelfs zoveel informatie, dat je zomaar door mogelijkheden moet bladeren voordat je bijvoorbeeld de resterende actieradius te zien krijgt. Waarschijnlijk went dit bij langer gebruik, in dit geval vond ik het een hele puzzel tijdens de rit. Het activeren van de Sport-lay-out is ook echt gaaf, hier zie je bijvoorbeeld hoeveel procent de tractiecontrole heeft ingegrepen, met hoeveel meter per seconde je hebt vertraagd of wat de maximale hellingshoek is geweest. Is er eigenlijk iets te klagen? Als ik dan toch een minpuntje op mag noemen: de knopjes van de knipperlichten en de prijs. De knopjes voelen wat goedkoop en fragiel aan en de prijs, vanaf € 23.101,- is er een S1000XR beschikbaar. Wil je hem een beetje leuk aangekleed op de oprit, dan is €26.000,- meer reëel!”


Jules ter Horst

Jules ter Horst

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 50 jaar
Beroep: operationeel manager
Rijbewijs sinds: jan 2024
Eigen motor: BMW R1200GS
Beoordeling: R1250RS 3 van 5 sterren / K1600GT 4 van 5 sterren / R1250GS 5 van 5 sterren / R nineT 4 van 5 sterren

‘Nog maar even sparen’

“Mijn dag startte op een R1250RS en het was even wennen aan het nieuwe TFT scherm en de bediening ervan. Ik rijd zelf een boxer GS, dus de RS voelde al meteen vertrouwd. Ik was wel minder tevreden over de zithouding en stugge vering. Het dashboard is helder en heel overzichtelijk en de bediening met de draairing naast je stuur werkt inventief en gemakkelijk. Bij de eerste wissel, vraagt één van de andere testrijders of ik de quickshifter heb geprobeerd? Hier had ik niet aan gedacht, dus dit kon ik mooi op de K1600GT uitproberen. Na het opstappen en starten werd meteen duidelijk: dit is heel wat anders! Wat een geluid, het leek wel een auto. De motor was zwaar, maar daar merk je rijdend nauwelijks iets van, alles ging super soepel en je zit er op als een koning. Wat meteen opvalt zijn de speakers in de voorkuip en het enorm duidelijke scherm. Ook bijzonder, aangekomen bij de lunchstop attendeerde iemand mij op de achteruitversnelling, echt handig bij zo’n zware motor. Vervolgens was het de beurt aan de R1250GS, die natuurlijk enorm vertrouwd voelt. Er zijn duidelijk dingen veranderd en verbeterd in vergelijking met mijn eigen R1200GS uit 2013, maar toch voelt de boxer vertrouwd, mede door de zithouding en de soepele vering. Tijdens een regenbui miste ik wel de grotere ruit van mijn eigen GS. Als laatste volgde nog een stukje op de R nineT, wat een leuk sportief ding. Het regende inmiddels wat harder, maar desondanks reed de motor heerlijk. In plaats van een modern TFT dashboard is de R nineT uitgerust met twee ronde tellers, mooi om te zien. Echt een leuke ervaring, voor mij zeker een goede motor om er bij te hebben voor de zondag. Nog maar even sparen dan!”


Leander Kluivers

Leander Kluivers

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 38 Jaar
Beroep: ondernemer
Rijbewijs sinds: 2004
Eigen motor(en): BMW S1000R /KTM EXC450
Beoordeling: 4,5 van 5 sterren

‘Dromen mag!’

“Eigenlijk ben ik nooit een BMW fan geweest. Toen ik mijn eigen BMW S1000R kocht, was ik er heilig van overtuigd dat ik met een KTM 1290 naar huis zou gaan, maar die viel wat tegen. Hoe anders stuurde de S1000R waar de dealer mij toen op wees. Nu zo’n zeven jaar later neem ik plaats op de nieuwste M1000R. En hoewel ik de voorkant niet de allermooiste vind in het hypernaked segment, staat er wel een fiets die indruk maakt. Nog voor ik ook maar een meter heb gereden. Op pad voel je direct hoeveel lichtvoetiger de huidige motoren zijn, het is werkelijk oppassen geblazen, zo snel stuurt een machine als deze in (en zelfs nog zonder de optionele carbon velgen). Je hebt ook niet meteen het idee dat je 208 pk achter de pols hebt, je kunt hem uitermate relaxt en rustig rijden. Zelfs in zijn zes met vijftig kilometer is geen probleem. Dit geldt ook voor de vering, die relatief comfortabel genoemd mag worden, dit is natuurlijk vooral te danken aan het ESA systeem. Tijdens onze rit hebben we niet echt hoge bochtensnelheden gehaald, maar met het vertrouwen dat ‘ie geeft, zou ik hem graag eens op het circuit rijden met mijn eigen motor als referentie, want daar komen de veel grotere verschillen aan het licht. De remmen zijn op straat al fenomenaal, laat staan met banden op goede tempratuur, dat gaat voelen alsof er achter je een parachute openklapt.
Na de M1000R reed ik op de 1250GS, voor mijn gevoel werken die remmen, zeker bij eerste aanleg, gewoon niet goed (ik ben dan ook gewend om met één of twee vingers te remmen). Hier zat geen gevoel en feedback in, maar dat vond ik eigenlijk van de hele GS. Comfortabel zeker! Alles wordt lekker van je weggehouden. Je moet er van houden en aan de verkopen te zien, doen veel mensen dat. Als laatste nog de S1000XR, een concept dat me altijd wel een beetje heeft gegrepen. Van de eerste generatie vond ik de kuip niet zo heel mooi, maar deze vind ik prachtig. De motor verenigt bijna alles wat je kan zoeken in een wegmotor. Rustig toerend richting Zuid-Frankrijk met bepakking en eenmaal aangekomen alles eraf en flink tekeer gaan in de bochten. Zelf op het circuit met sportieve banden ga je hiermee geen modderfiguur slaan. Dit zou wel eens een kanshebber kunnen zijn als ik mijn huidige S1000R moet inruilen. Misschien nog even wachten op de M1000XR. Dromen mag!”


Leo van der Vegt

Leo van der vegt

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 63 jaar
Beroep: salarisadministrateur
Rijbewijs sinds: 2020
Eigen motor: Yamaha Ténéré 700
Beoordeling: F900R 4 van 5 sterren / R nineT 5 van 5 sterren / R1250RS 5 van 5 sterren / F750GS 5 van 5 sterren

‘Zeker op mijn wensenlijst’

“Wat een kans, testrijden op drie (uiteindelijk 4) BMW motoren in de Achterhoek. Mooie omgeving met vooral veel schakelen en accelereren, maar geen echt hoge snelheden (hoeft van mij ook niet). Op de R nineT na zijn ze allemaal voorzien van een TFT scherm: mooi, duidelijke info, goed afleesbaar en makkelijk te bedienen. Ik start op de naked F900R. Niet direct mijn smaak, maar de zit valt ontzettend mee. Een BMW zonder boxermotor, die sportief rijdt, makkelijk op en af schakelt op, prima stuurt en goed meekomt in de groep. Ook zowel voor- als achterrem reageren goed, en drempels pakt de 900 ook prima. Heel anders is mijn volgende motor, de R nineT. Een toermotor die iedereen qua looks er wel bij zou willen hebben. Een wolf in schaapskleren hoorde ik zeggen en dat klopt helemaal. De zit is uitstekend met een mooi breed stuur. Een echte boxer, met de cilinder hoog genoeg om goed de bochten door komen. En dan dat heerlijke ‘trapje’ wanneer je niet soepel genoeg schakelt. Deze machine trekt goed door met een prima acceleratie. Het geluid is ook fantastisch, maar dat verwacht je eigenlijk ook wel bij deze motor. Na de heerlijke lunch en de eerste druppels wordt het tijd voor het zwaardere werk: de R1250RS. Een ‘grote’ sportmotor met prima zit. Even verrast dat de spiegels niet aan het stuur vast zitten, maar ze zijn verder makkelijk te verstellen. Ook hier laag in toeren zorgen dat je in de juiste versnelling zit, maar als je het gas opentrekt, gebeurt er ook wat. Dat alles vergezeld met een mooie boxer-grom. Deze machine is ontzettend handelbaar en stuurt licht. Hij heeft ook een quickshifter, maar die heb ik niet gebruikt. Ik ben een ouderwetse schakelaar, maar gezien de relatief zware koppeling zal het systeem zeker nut hebben. Voor een toer door Europa zou ik dit wel een optie vinden. Als laatste de F750GS. De motor waar ik eigenlijk voor kwam en dankzij een extra vierde ronde toch nog kan uitproberen. Ondertussen komt de regen met bakken uit de lucht, de enige goede keuze is de Rain-modus. Geen boxer maar een twin, en toch een aangenaam geluid. Deze motor brengt toch echt een glimlach op je gezicht. Een uitstekende rechtop zit, makkelijk met de voeten aan de grond en een prima overzicht. Staan gaat ook uitstekend. Ondanks het lage ruitje geen enkele last van wind en regen, dat viel mij honderd procent mee. Rijdt, schakelt, stuurt zo eenvoudig en makkelijk dat eigenlijk iedereen hier met plezier op kan rijden. Deze komt zeker op mijn wensen lijst.”


Martijn Weener

Martijn Weener

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 50 jaar
Beroep: leerwerkmeester groen (PrO)
Rijbewijs sinds: 1999
Eigen motor: Suzuki V-strom DL1000
Beoordeling: F750GS 4 van 5 sterren / F900R 4 van 5 sterren / R1250GS Adventure 5 van 5 sterren

‘In de foetushouding’

“Aangezien ik al zeventien jaar op mijn eigen oude ‘Betsy’ rij, ben ik behoorlijk aangenaam verrast dat ik een drietal BMW motoren mag gaan uittesten. Als eerste op het menu staat de BMW F750GS. Wat meteen al opvalt is dat de motor keyless start en een prachtig overzichtelijk TFT scherm heeft. Na een beetje door het menu te hebben gescrold, kies ik voor de Enduro-modus. De motor schakelt soepel en reageert lekker op het gas. Het schakelen met een quickshifter is voor mij wat tegenstrijdig en onwennig, want schakelen zonder koppelen voelt vreemd. Toch went het uiteindelijk best snel en na een aantal voorzichtige bochten krijg ik de smaak steeds meer te pakken. Al snel schraap ik mijn maatje 48 over het asfalt en kom tot de conclusie dat de motor voor mijn 1.98 meter te klein is. De souplesse van de motor in de bochten, de vering op slechte stukken asfalt, inhalen, het gaat allemaal heel vlotjes en soepel. De F750GS een prima motor voor een maatje kleiner. Dan is de F900R aan de beurt, wat een bommetje. Met mijn formaat zit ik op de 900 wel in een soort foetushouding, maar ben desondanks snel één met de motor. Ik heb het gevoel dat de wielen dichter bij elkaar zitten, de motor stuurt echt heel lekker. Bovendien trekt de F snel op, remt heel goed en ik voel me bijna sportief. Ook het op- en terugschakelen met de quickshifter gaat steeds soepeler, het draagt bij aan het sportieve gevoel. Een heerlijke motor, maar voor mij graag een maatje groter. Dan is het zover, het ‘moment supreme’: de R1250GS Adventure in Triple Black uitvoering. De droommotor van heel veel motorliefhebbers en ik mag ‘m rijden. De zit voelt als een koning op zijn troon en het rijden zelf is zoals motorrijden voor mij moet zijn. Het is overzichtelijk, het stuurt heerlijk en er is keuze uit heel veel rijmodi. Alles zit d’r op en d’r aan, ziet er bovendien mooi uit. Zelfs als het begint te regenen en ik stand Rain inschakel, blijft de zon gewoon schijnen. Dit is genieten! Ik zou mijn eigen ‘Betsy’ zo inruilen en droom er nu al stiekem van om er ooit eentje te bezitten. Wie weet… De enige opmerking is dat ik door mijn lange stelten met mijn scheen tegen de cilinderkop aan schop, wanneer ik mijn voet aan de grond wil zetten. Maar goed, ook dat is een kwestie van wennen…”


Martin Carmiggelt

Martin Carmiggel

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 60 jaar
Beroep: gepensioneerd
Rijbewijs sinds: 1982
Eigen motor: Honda ST1300 Pan European
Beoordeling: BMW R1250RT 4 van 5 sterren / K1600GT 3 van 5 sterren / R nineT 3 van 5 sterren

“Aan het begin van een geweldige testdag mag ik starten met de K1600GT. Om maar gelijk te beginnen met de zijkoffers. Aan de achterzijde is de motor één meter breed, maar dat uit zich niet aan de binnenruimte, met een inhoud van 33 liter per stuk zijn de koffers niet overdreven groot. De motor zelf is wel groot, erg groot. Het is de grootste toermotor van BMW en voor mijn lengte van 1.73 meter te groot. Tijdens het opstappen kom je de koffers tegen, die ver naar voren zitten wat de opstapruimte beperkt. Erg mooi is het informatieve dashboard, dat middels een draai/klikwiel makkelijk te bedienen is. De hele ergonomie op het stuur is gewoon goed. Dat geldt ook voor de R1250RT en RS. In de kuip zitten handige opbergvakjes, die middels de keyless entry af te sluiten zijn. Het zicht in de spiegels is prima, mede omdat de spiegels ver naar voren zijn geplaatst wat een breed blikveld naar achteren geeft. De koppeling is licht te bedienen, waarbij zowel koppelings- als remhendel instelbaar zijn. De remmen zijn fijn doseerbaar en vertragen top. En dan natuurlijk het zescilinderblok, een juweeltje. Heel gretig qua toerental, maar ook schakellui te rijden. En wat een geluid. Vering en motormanagement zijn in meerdere standen instelbaar en werken naar behoren. De BMW R1250RT rij ik daarna en die is een flink stuk lichter. Voor mij ook veel beter hanteerbaar. De zit is net als op de GT heerlijk rechtop. Ook hier is de ruit elektrisch verstelbaar en werkt uitstekend. Fijn is ook de V-vorm aan de bovenzijde van de ruit. Je hebt wel de rijwind bescherming, maar je hoeft niet door de ruit te kijken, wat bij regen prettig is. De spiegels zijn net als bij de GT prima. De motor trekt in de eerste drie versnellingen als een beer en reageert fel op het gas. In de hogere versnellingen wordt dat gevoel minder, maar is nog steeds prima. De zesde versnelling is vanaf 80 km/uur bruikbaar, daaronder loopt de motor bokkerig, wat de GT totaal niet heeft. De testmotor is erg compleet uitgerust met onder meer cruise-control. Deze mogelijkheid kon niet worden getest op de smalle binnenwegen, maar zal ongetwijfeld prima werken, evenals de aanwezige zadel- en handvatverwarming die tijdens koude en natte ritten comfort verhogend werken. Als er een motor van dit gezelschap geschikt is voor de Achterhoekse landweggetjes, dan is het de R nineT wel. Als je bij elke motorwissel kleiner gaat, dan is deze motor klein, maar zeker niet minder leuk. Bij het ‘brommers kieken’ zou deze zeker niet misstaan. Mooi uiterlijk en kleurstelling ook, al zijn de spiegels erg klein en niet goed bruikbaar. Schakelt uitmuntend en ook heeft ‘ie net als de andere geteste motoren een cardan, daar heb je dus geen omkijken naar. Een compacte stuurmotor die ook nog eens pittig is. Heerlijk!”


Michel Gerritsen

Michel Gerritsen

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 56 jaar
Beroep: ambtenaar
Rijbewijs sinds: 1990
Eigen motor(en): Suzuki V-Strom 650XTA / Royal Enfield Himalayan.
Beoordeling: R1250GS, R1250GS Adventure en F750GS 3 van 5 sterren / R1250RT 4 van 5 sterren

‘Dikke Brommers’

“Test met ons verschillende BMW ’s in de Achterhoek, las ik in Motoplus 18. Wie wil dat niet? En gelukkig was ik een van de tien uitverkorenen. In de ochtend was het weer nog goed en ik vertrok op de R1250GS Adventure. De motor is imposant en stilstaand is het rijklaargewicht van ruim 260 kilo goed te merken. Eenmaal in beweging merk je er evenwel niets van. Tsjonge jonge, wat is dat een fijne motor. De dikke GS laat zich met speels gemak door het bochtige landschap van de Achterhoek sturen. De goede vering, het ruime vermogen en het enorme koppel van het blok zorgen ervoor dat je continue aan het gas hangt. Je wordt hiervoor beloond met een geweldig geluid en tijdens het schakelen met de quickshifter hoor je kleine plofjes die als muziek in je oren klinken. Minder vond ik het (wind)geruis op zowel de gewone GS als de Adventure. De tweede motor die ik reed was de F750GS. Het sterke motorblok met veel koppel vond ik erg fijn om te rijden. Hij is lekker rauw, klinkt goed en nodigt uit om gas te geven. De quickshifter daarentegen vond ik een ramp. Het was harken om de goede versnelling te vinden en toen was de lol er voor mij wel af. Na de lunch reed ik op de R1250RT. Hier kan ik kort over zijn. Het hoeft niet altijd een GS te zijn. Deze motor heeft een groot deel van de rijbeleving van de GS, maar het TFT-display is een stuk groter, het zitcomfort nóg beter en de windbescherming is in één woord geweldig. Zelfs de ruit komt tijdens het wegrijden automatisch omhoog. Hoe leuk is dat? Alleen het uiterlijk vind ik zelf wat minder dan dat van de grote GS. Tot slot reed ik in de stromende regen op de standaard R1250GS en juist in deze omstandigheden geeft deze motor veel vertrouwen. Ik zou er zo mee op vakantie willen gaan, maar helaas moesten we na de test de sleutel weer inleveren bij MotoPlus.”


Ron Develing

Ron Develing

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 55 jaar
Beroep: werkvoorbereider weg- en waterbouw
Rijbewijs sinds: 1987
Eigen motor(en): Honda NT 1100 dct
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Zorgeloos rijplezier’

“Wat een geluk, mijn drie voorkeursmotoren kan ik vandaag allemaal rijden: de R1250RT, R1250RS en K1600GT. Anders nog iets? Jazeker, aan het eind van de dag ook nog op de1250GS Adventure gereden. De R1250RT vormde de aftrap van de testdag en deze was uitgerust met een quickshifter, iets dat helemaal nieuw voor me was. Waarom zou je nog een koppelingshendel willen intrekken om met je voet te kunnen schakelen? Ik zou het niet weten. Het schakelpedaal vraagt wel, zeker bij lage toeren, om een stevige voetbeweging. In de lage toeren voel je schokjes tijdens het schakelen, maar in de hogere toeren gaat het stukken beter. De rijmodus Eco is prima om in groepsverband (zoals vandaag) lekker te kunnen toeren. Wil je wat meer opschieten dan is Road de ideale stand. Die voldoet eigenlijk altijd. Dynamic is de meest agressieve stand, maar die bleek tijdens onze testrit niet echt geschikt. Dan merk je pas echt hoeveel acceleratie er in de motor zit. Gelukkig zijn de remmen fenomenaal. Voor mijn 1.90 meter blijkt de zithouding ook perfect. Met de ruit in de hoogste stand had ik windbescherming tot aan mijn vizier, wat dat betreft had de ruit wel tien centimeter hoger mogen zijn. Daarna overgestapt op de RS. Grootste verschil met de RT is de aanvalshouding. De RS nodigt veel meer uit om hard een bocht door te gaan. Een lekkere actieve zithouding die prima is voor iets meer dan een uur rijden, daarna wordt het wat oncomfortabel. Dan de K1600GT. Dit is een racemotor vermomd als toermotor. Na een draai aan het gas denk je ‘wanneer stijgen we op?’. De quickshifter werkt hier fijner dan op de R-modellen. Op deze imposante motor voel je je echt de king of the road. Het is een lange en zware motor, het voorwiel zit voor je gevoel heel ver naar voren. Zolang je geen hellingen en haarspelbochten tegenkomt is dit een fantastische machine, maar dat is nu net het probleem. Met deze machine moet je bijna wel naar verre oorden waar je die zaken juist tegenkomt. Als toetje mocht ik nog op de R1250GS Adventure rijden. Ik vind dit niet de mooiste motor van de dag, maar wel de meest imposante. Super stoer. Zadel in de hoogste stand en je torent boven iedereen uit. Half Europa rijdt op een GS en daardoor waren mijn verwachtingen misschien net iets te hoog. Ik vond de zit niet prettig, maar dat kan ook komen omdat ik de GS aan het eind van de dag reed, toen de regen met bakken uit de hemel kwam. Zou ik een favoriet moeten kiezen, dan gaat mijn voorkeur gaat uit naar RT.”

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws