Getest

Geprobeerd: Kawasaki Ergo-Fit, een zitplek op maat

Stel je bent in de markt voor Kawasaki’s ‘urban cruiser’, de Vulcan S, maar je twijfelt of je er wel lekker op kunt zitten. Geen punt, want met Kawasaki Ergo-Fit zijn zadel, stuur en voetsteunen van de Vulcan S helemaal aan jouw persoonlijke wensen aan te passen. Gemak dient de mens, nietwaar.

Heb je een gemiddeld postuur (170-185 cm), dan kun je waarschijnlijk met de standaard configuratie prima uit de voeten. Ben je kleiner of juist wat groter, dan heb je verschillende opties om de Vulcan S aan jouw postuur aan te passen. Kleinere rijders (155-170 cm) kunnen onder de noemer ‘Reduced Reach’ bijvoorbeeld kiezen voor het Compact-zadel, waarbij je 53 mm dichterbij de tank/stuur zit. Dit kan worden gecombineerd met het Compact-stuur, wat 36 mm dichter bij de rijder staat, en 25 mm naar achteren verplaatste voetsteunen. Zo wordt alles net even wat beter te behapstukken. Ben je juist wat langer (185 cm en langer), dan is de keuze voor ‘Extended Reach’ en het Comfort-zadel de juiste. Dit zadel is aan de voorzijde van extra materiaal voorzien om te voorkomen dat je naar voren glijdt, terwijl er aan de achterzijde juist materiaal is verwijderd om verder naar achteren te kunnen zitten. Het stuur is identiek aan de standaard configuratie, maar de voetsteunen kunnen naar wens nog 25 mm naar voren worden verplaatst. Er is in totaal keuze uit 18 verschillende combinaties, dus er is altijd wel een passende setting te vinden!

Op de MotoPlus-redactie zitten we qua lengte rond de 180 cm en langer en dan is de Reduced Reach-optie inderdaad niet de beste. Nog niet eens zozeer vanwege het dichterbij staande stuur en voetsteunen, maar meer door het kuilvormige Compact-zadel dat dan nauwelijks bewegingsvrijheid biedt. Dit is zonder twijfel de beste optie voor een lengte tot zo’n 170 cm. De standaard versie voldoet voor ons eigenlijk prima, maar de langere rijders onder de redacteuren geven de voorkeur aan de ‘Extended Reach’-uitvoering. Het stuur is hoger en staat verder van je af, maar met name de voetsteunen staan een stuk verder naar voren. Het zadel is iets vlakker en biedt daardoor ook meer ruimte naar achteren, wat ook het idee geeft op een fiets van redelijk formaat te zitten. En om het helemaal compleet te maken zijn rem- en koppelingshendel op de Vulcan ook nog eens instelbaar, zeker geen gemeengoed in deze klasse.

Kawasaki Ergo-Fit-opties Vulcan S
Reduced ReachExtended Reach
Voetsteunen verder naar achterenVoetsteunen verder naar voren
Short Reach-stuur, € 80,35Extended Reach zadel rijder, € 342,55*
Easy Reach-zadel, € 143,70Extended Reach zadel passagier, € 300,95
*altijd in combinatie met passagierszadel
Prijzen exclusief montage

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws