Getest

6 sets allroadbanden getest + slijtagemeting

Niet getreuzeld, want we hebben een flinke rit voor de boeg! We leggen zes verschillende sets allroadbanden op de R1250GS, knopen onze bagage voor een kleine week op de motoren, vreten flink wat kilometers, doen diverse testen en metingen en vatten dan alles samen in een dik rapport. De grote allroadbandentest van 2019.

De banden in dit tweede deel zijn duidelijk sterk straatgeoriënteerd en in die zin ook echt ‘allroad’-banden. Dat betekent niet dat je met deze banden helemaal niet op het onverhard kunt rijden. Je zult waarschijnlijk echter weinig verschil merken of je nou een Bridgestone, Conti, Dunlop, Metzeler of Pirelli op je GS, Super Adventure, Multistrada of Super Ténéré hebt liggen. Alleen met de Michelin zul je een voordeel voelen, dat is de enige die nog enigszins op offroad-gebruik is voorzien.

Dit strookt ook met de omschrijvingen van de fabrikanten zelf, die merendeels voor deze categorie banden een aandeel van circa 10 procent aangeven voor de terreinvaardigheid, ofwel ‘90/10’ straat/terrein. Vandaar dat een serieuze beoordeling van de terreineigenschappen niet al teveel zin meer heeft. We kijken dus naar de criteria die voor dit type banden echt relevant zijn: straat, straat en nog eens straat. Wat kun je dus verwachten? Een uitgebreide beoordeling op binnenwegen en dagelijks verkeer, metingen op een nat testparcours waarbij echt het laatste beetje grip kan worden opgezocht, plus een direct vergelijkende slijtagetest.

Met dat laatste zijn we echt uniek in de wereld, en daar zijn we dan ook best trots op. Het is een hele hoop werk en vraagt om een strikte procedure om het goed te doen, maar als je echt rechtstreeks een harde vergelijking wilt kunnen maken, is er geen andere mogelijkheid dan om met zes identieke motoren een gemeenschappelijke reis te maken en ze met hetzelfde tempo over de weg te sturen.

De complete test lees je MotoPlus 14, die inmiddels in de winkel ligt.

Geteste banden in de maten 120/70-19 en 170/60-17:

  • Bridgestone A41
  • Continental Trail Attack 3
  • Dunlop Trailsmart Max
  • Metzeler Tourance Next
  • Michelin Anakee Adventure
  • Pirelli Scorpion Trail II
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws