Nieuws

Gaat Kawasaki hybride?

Hybride aandrijvingen zijn in de auto industrie al lang geen nieuws meer, Kawasaki lijkt echter achter de schermen te werken aan een hybride aandrijving (verbrandings-/elektromotor) voor een motorfiets. Het is niet voor het eerst dat de Japanse firma zich op het elektrische pad begeeft, het afgelopen jaar onthulde EV Endeavor project, een elektrische motor met een enigszins mager piekvermogen van 20 kW, sprak echter niet heel erg tot de verbeelding.

Wat Kawasaki nu in een patent heeft laten vastleggen is echter des te interessanter en zet het EV Endeavor project in een heel ander daglicht. De plannen tonen een conventionele motorfiets met verbrandingsmotor, waarbij er een elektromotor in de versnellingsbak is geïntegreerd. Zowel verbrandings- als elektromotor hebben een eigen koppeling en kunnen separaat worden in- of uitgeschakeld.
Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de elektromotor bij lage toerentallen in te schakelen ter ondersteuning, bij hogere toerentallen wordt ‘ie vervolgens ontkoppeld. Bij constante snelheden fungeert ‘ie als generator om energie terug te winnen en mocht de noodzaak er om vragen, dan zou de elektromotor zelfs de volledige aandrijving voor zijn rekening kunnen nemen.

Alles simpelweg een kwestie van de gekozen ‘aandrijfstrategie’. Het patent toont tevens een gashendel met meedraaiend armatuur met daarop onder meer een wipschakelaar en centrale bedieningsunit, waarbij de vier richtingsknoppen voor de verschillende aandrijfmodi zijn en de centrale knop de elektrische boost activeert.
Wanneer de ondersteunende functie van de elektromotor telkens tot enkele seconden wordt beperkt, zou een relatief kleine accu moeten kunnen voldoen (wat de puur elektrische actieradius natuurlijk wel zou beperken). Een geïntegreerde elektromotor zou nog enkele voordelen met zich meebrengen, deze zou bijvoorbeeld de startmotor en dynamo kunnen vervangen. Een elektrische rangeerhulp zou eveneens vrij gemakkelijk te realiseren zijn.

Er zijn motorfietsen met een verbrandingsmotor en er zijn motorfietsen met een elektromotor. Een combinatie van beide is er echter nog niet, maar Kawasaki lijkt daar nu aan te werken. En dat zou zo maar eens een enorm waardevolle aanvulling kunnen zijn!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws