Nieuws

Gaat Kawa echt groen?

Tot noch toe speelde groen bij Kawasaki vooral een prominente rol qua kleurstelling, maar het ziet er naar uit dat daar wel eens verandering in kan komen. De Japanners hebben namelijk een ‘groene’ aandrijving laten patenteren, zo blijkt.

Nu is dat laatste lang niet altijd een garantie dat de bewuste techniek ooit ook echt in productie komt, maar het geeft wel een bepaalde ontwikkelingsrichting/toekomststrategie aan. In ieder geval wel in dit specifieke geval, want Kawasaki heeft een patentaanvraag gedaan betreffende een ‘vloeistofgekoelde elektrische aandrijving’.

Voor maximale prestaties heeft iedere krachtbron een bepaald temperatuurvenster waarin het optimaal presteert, dat geldt zowel voor conventionele verbrandings- als elektromotoren. Die temperatuur laat zich het best middels vloeistofkoeling reguleren en precies daarop hebben de Japanners patent aangevraagd. Dat laat een conventionele motorfiets zien, met onder de tank en tussen de bovenste framebalken een accupakket, daaronder zitten elektromotor en rest van de aandrijving.

Kawa 1

Schets/foto: Kawasaki

Bij het accupakket vertrouwt Kawasaki op luchtkoeling, waarbij de rijwind door een speciaal, Ram-Air-achtig luchttoevoerkanaal richting energiepakket wordt geleid. De motor/aandrijf-unit daarentegen wordt met een koelende olie omspoeld, waarbij de oliekoeler, zoals de patenttekening laat zien, voor het blok zit gemonteerd. Kawasaki gaat dus voor op groen, zo lijkt het.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws