Gaat Kawa echt groen?
Tot noch toe speelde groen bij Kawasaki vooral een prominente rol qua kleurstelling, maar het ziet er naar uit dat daar wel eens verandering in kan komen. De Japanners hebben namelijk een ‘groene’ aandrijving laten patenteren, zo blijkt.
Nu is dat laatste lang niet altijd een garantie dat de bewuste techniek ooit ook echt in productie komt, maar het geeft wel een bepaalde ontwikkelingsrichting/toekomststrategie aan. In ieder geval wel in dit specifieke geval, want Kawasaki heeft een patentaanvraag gedaan betreffende een ‘vloeistofgekoelde elektrische aandrijving’.
Voor maximale prestaties heeft iedere krachtbron een bepaald temperatuurvenster waarin het optimaal presteert, dat geldt zowel voor conventionele verbrandings- als elektromotoren. Die temperatuur laat zich het best middels vloeistofkoeling reguleren en precies daarop hebben de Japanners patent aangevraagd. Dat laat een conventionele motorfiets zien, met onder de tank en tussen de bovenste framebalken een accupakket, daaronder zitten elektromotor en rest van de aandrijving.
Bij het accupakket vertrouwt Kawasaki op luchtkoeling, waarbij de rijwind door een speciaal, Ram-Air-achtig luchttoevoerkanaal richting energiepakket wordt geleid. De motor/aandrijf-unit daarentegen wordt met een koelende olie omspoeld, waarbij de oliekoeler, zoals de patenttekening laat zien, voor het blok zit gemonteerd. Kawasaki gaat dus voor op groen, zo lijkt het.