Eerste test Yamaha MT-09
Elk merk heeft wel een belangrijke hoeksteen in hun programma. Denk aan de GS voor BMW en de naked-Z’s voor Kawasaki. Voor Yamaha is die hoeksteen tegenwoordig zonder twijfel hun MT-lijn. Na een schuchter begin, alweer 15 jaar geleden, met de eigenzinnige 660 cc MT-03 eencilinder en de 1.670 cc MT-01 V-twin werd de weg naar succes door Yamaha in 2013 ingeslagen met de compleet nieuwe MT-09. Die driecilinder was van meet af aan een schot in de roos, en na een update in 2017 is het nu tijd voor de volledig nieuwe derde generatie.
De driecilinder Yamaha MT-09 kwam in 2013 als een donderslag bij heldere hemel op de markt. Zoals we in de eerste test van dat model al schreven: Yamaha gooide er de knuppel mee in het gevestigde hoenderhok, want de machine maakte van meet af aan een overweldigende indruk met zijn minimalistische, pure uiterlijk, heerlijke driecilinderblok en superscherpe prijs. En op die stabiele basis borduurt Yamaha nu voort. Uiteraard niet geheel zonder aanpassingen, want de derde generatie MT-09 krijgt 42 extra cc’s longinhoud, meer vermogen en koppel en minder gewicht. Ook is het uitlaatsysteem vernieuwd (uiteraard naar Euro-5 norm), de zithouding iets aangepast, krijgt hij standaard een quickshifter (voor op- én terugschakelen zonder koppeling) en stapt de MT-09 eindelijk over van een LCD- naar een TFT-display. Weliswaar een relatief kleine, maar toch. Bovendien is er op elektronisch gebied ook een enorme inhaalslag gemaakt. De driepitter is nu onder andere voorzien van een hypermoderne 6-assige IMU en twee extra elektrische aansluitingen achter de koplamp. Naast de techniek werd ook het uiterlijk van de derde generatie MT-09 flink onder handen genomen, waarbij de nieuwe neus met opvallende led-strips en centrale, bi-functionele projectorkoplamp meteen in het oog springt.
Onder de streep maken deze verbeteringen van de MT-09 op papier in ieder geval een veelbelovende machine. Maar hoe vertalen alle aanpassingen zich in de praktijk? Je leest het in de eerste test van de MT-09 in MotoPlus 7/2021 (vanaf 2 april in de winkel). Liever een abonnement? Geen zorgen, klik dan even hier…!