Nieuws

Eerste test KTM Adventure 890 R

Nadat KTM afgelopen najaar eerst de nieuwe ‘standaard’ 890 Adventure in het voetlicht schoof, is het nu de beurt aan de duidelijk meer avontuurlijk aangeklede R-versie. Om te kijken op welke punten deze zich heeft verbeterd (of juist niet) ten opzichte van zijn 790-voorganger, gingen wij met beide motoren op pad.

Een avontuurlijk jasje is inmiddels bijna traditie in het allroadsegment. Of ‘ie nu Adventure, Enduro, Adventure Sports, Rally of hoe dan ook heet, dat een reguliere allroad in de line-up bijval krijgt van een meer offroadgerichte exponent, is inmiddels bijna gemeengoed. KTM geeft haar uitvoering voor het onverhard al sinds jaar en dag de toevoeging R mee in de typenaam, waarvan deze 890 Adventure R het jongste voorbeeld is. Het grote verschil tussen de 790- en 890 R zit ‘m voornamelijk in het blok. 90 cc meer cilinderinhoud, twintig procent meer vliegwielwerking, één millimeter grotere kleppen, scherpere stuurtijden en een hogere compressie. Of misschien beter gezegd: van alles wat meer, van niets minder. Je kunt je afvragen of het überhaupt nodig was, maar omdat Ducati (950 Multistrada), Triumph (Tiger 900) en misschien binnen afzienbare tijd BMW het middenklasse-segment een echelonnetje hoger tilden, kon KTM niet achterblijven. Ook heeft de Oostenrijkse renstal uit Mattighofen de 890 R voorzien van een klein beetje finetuning, met name op het gebied van de koppeling en remmen. Fijnslijperij in plaats van noodzaak, maar wel prettig.

Maar hoe zit het met de rest? En rijdt de 890 ook echt beter dan zijn voorganger? Het antwoord op die vragen en meer is te lezen in MotoPlus 7/2021 (vanaf 2 april in de winkels). MotoPlus iedere twee weken thuis op de mat? Klik dan hier…!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws