Duurtest eindverslag: Yamaha R1 na 50.000 km op de snijtafel
Als compromisloze sportfiets heeft de R1-duurtestmachine zijn bemanning vanaf de eerste testdag in twee kampen verdeeld. Aan de ene kant hadden we een groep vurige liefhebbers, die de R1 juist om zijn sportiviteit roemden, en aan de andere kant een groep die hem dat nadrukkelijk sportieve karakter nadroeg.
In het grijze gebied daar tussenin zat niets. Maar koud liet de R1 niemand. Toch is een bijzondere smaak hebben altijd al duurder geweest. En als het om rijbeleving gaat, is de R1 voor sportieve rijders echt iets heel bijzonders.
Naast de eenmalige dienstweigering tijdens onze 50.000-duurtest op een vroege ochtend, is het in de eerste plaats het totale kostenplaatje, dat de huidige R1 achter de in 2008 al eens eerder geteste naamgenoot doet eindigen in onze duurtest-ranglijst. Alleen de onopgehelderde matige doseerbaarheid van de koppeling en de gebruikssporen op het tandwiel van de tweede versnelling zijn een klein smetje op de verder mechanisch enorm solide constructie van de Crossplane-viercilinder.
Benieuwd naar het hele verslag? Lees het hier > Duurtest eindverslag Yamaha YZF-R1