Ducati in nieuwe handen
De kogel is door de kerk, Audi neemt Ducati over voor een bedrag van 860 miljoen euro. Het is geen publiek geheim dat Ferdinand Piëch, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Volkwagen Groep waar Audi onder valt, een echte liefhebber is van het merk uit Bologna. Toen in 2009 MV Agusta door Harley-Davidson in de etalage werd gezet liet de 75-jarige Piëch nog optekenen dat hij “enkel geïnteresseerd was in Ducati”. Ondanks het astronomische bedrag, met inbegrip van de Ducati schuldenlast die naar schatting 200 miljoen euro bedraagt, is dit voor Volkswagen slechts een druppel op de gloeiende plaat. Veel economen zien de overname dan ook niet als een echte diepte-investering, technische knowhow heeft Volkswagen met merken als Audi en Porsche immers al genoeg in huis, maar meer als een goedkope manier om haar (exotische) merkenportefeuille, dat na deze aankoop op twaalf staat, verder uit te breiden. Bovendien hoeft Volkswagen de winst die het investeert niet uit te keren aan haar aandeelhouders, een mooi bijkomend voordeel dus. Ondanks dat de winst van 51 miljoen (voor aftrek van onder meer belastingen en inflatiecorrectie) die Ducati afgelopen jaar realiseerde waarschijnlijk niet eens voldoende is om de declaraties van alle VW-medewerkers te dekken, is Piëch in ieder geval wel in zijn nopjes met de aankoop, waarmee een langgekoesterde wens in vervulling gaat. In 1985 stond de zakenman namelijk ook al op de nominatielijst om Ducati over te nemen, maar liet die kans, terwijl het merk destijds voor een appel en een ei te koop stond, uiteindelijk toch varen!