Ducati Desmosedici Stradale V4 gepresenteerd
Tijdens een persmoment voorafgaand aan het MotoGP-weekend van Misano heeft Ducati haar nieuwe V4-blok voor haar sportieve straatmodellen gepresenteerd. Deze 90° V4, Desmosedici Stradale gedoopt, is de eerste viercilinder die de Italianen vanaf komend modeljaar in een standaard productiemachine, de Panigale V4, gaan toepassen. En het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, maar wie had dat ook verwacht? Ducati geeft meer dan 210 pk vermogen bij 13.000 toeren op en een maximum koppel van meer dan 120 Nm tussen 8.750 en 12.250 toeren. Schuift iemand de peultjes even door? Oef!
Even wat korte verdere ins & outs van het blok: contra-roterende krukas, 70° verzette kruktappen voor een Twin Pulse ontstekingsvolgorde als de Desmosedici MotoGP-machine, variabele inlaatkelkhoogte, ovale gasklephuizen, boring x slag 81,0 53,5 mm, cilinderinhoud 1.103 cc, compressie 14,0 : 1, quickshifter (op- en terugschakelen zonder koppeling) en nog veel meer technische lekkernijen.
Naast de 'gewone' versie komt er ook en R-versie met net iets minder dan 1.000 cc longinhoud en een hoger maximum toerental.Dit motorblok gaat de basis zijn voor het homologatiemodel voor het WK Superbike, waar het in 2019 debuteert.
Meer info in MotoPlus 18, die op 15 september verschijnt.