Nieuws

Diesels & automerken

Een totaal gefeminiseerde maatschappij? Erg interessant. Kuipruiten met thermopane beglazing? Heel zinnig. Maar hoeveel toekomst kunnen wij, motorrijders aan?

De elektrische motorfietsen en scooters zijn binnen de industrie zelf al afgeschreven als stoplappen., en hun actieradius is doorgaans nog geen kwart van wat er beloofd wordt.

Maar sinds het jaar nul maakt Enfield India al dieselmotorfietsen. Diesel is duurzaam. Want zuinig.

En het oude spreekwoord is immers”Wat Indianen en Italianen kunnen, dat kan Henk van der Starre beter?”

Zo is de Loenense Thundertwin geboren. Een dieselmotorfiets met als basis het driecilinderhart van een Volkwagen Lupo en de sportieve geestelijke genen van Henk van de Starre zelf. Tel daarbij het door E.V.A. uniek in de markt gezette andere diesel concept. de van een gemuteerd Smart hart voorziene E.V.A. Track en de Neander. Allemaal actuele diesels. Dieselmotorfietsen hebben dus de toekomst. De Track is een serieuzer slag BMW GS met een een variomaat. Het Nederlandsche produkt koop je af fabriek en de servicebeurten worden bij je thuis uitgevoerd. Praten we over innovatieve techniek en baanbrekende marketing. Er zit blijkbaar een heel stevige financier achter het project dat zomaar eens recht in het hart van de doelgroep zou kunnen slaan. Het zou zelfs een mondiaal succes kunnen worden, die Diesel Track. Maar de Gelderse Thundertwin is revolutionairderder. Want: een diesel in domweg een sport motor uit het topsegment.

Daar past geen bolknak en gleufhoed bij. Geen GSM, maar een laptimer. Geboren uit passie en om de wereld te laten zien hoe het ook kan. Omdat het kan. Omdat het nog nooit gedaan was. De voorlopige tussenscore is dat er nog steeds aan de machine door ontwikkeld wordt, maar dat het hele produktieproces plus de werkplaatshandboeken en het instructieboekje voor de toekomstige seriefabrikant hoogst professioneel digitaal zijn opgeslagen. Laat Audi nu net Ducati hebben gekocht…..

Maar als ze ergens binnen het Volkwagenconcern een beetje stevige desk-top en een halletje van 10 bij tien over hebben, dan kan het wat saaie concern zijn imago een rocketboost geven.Dan kan Posche de serieproductie van het geesteskind van Henk onder zijn hoede nemen. Veel exclusiever dan Ducati. En duurzamer. Want diesel. Het feit dat de managers van Volkswagen het concept nog niet in hun harten hebben gesloten zegt veel over die managers. En hun harten.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws