Nieuws

Bimota gaat crossover met nieuwe Bimota Tera

‘Tesi con Regolazione dell’Altezza’, ofwel Tesi met hoogteverstelling. Winkel je een beetje creatief in de beginletters van deze aanduiding, dan krijg je Tera, Bimota’s eerste crossover.

En ook deze Bimota Tera wordt aangedreven door een Kawasaki-krachtbron, in dit geval de 998cc viercilinder met supercharger van de Z H2 en de Ninja H2 SX, die Bimota ook in de Tesi H2 gebruikt. En die is ook in deze trim goed voor 200 pk vermogen bij 11.000 toeren en 137 Nm koppel bij 8.500 toeren.

Het rijwielgedeelte van deze Tera is echter een volledig nieuwe ontwikkeling. Aan het balhoofd en het stalen vakwerkframe zijn grote, gefreesde aluminium platen gebout voor de bevestiging van het motorblok en het subframe. Of de aluminium voor- en achterwielophanging ook gefreesd zijn, is niet bekend, al lijken het eerder gietdelen te zijn.

Bimota liet op de EICMA in Milaan twee versies zien: een met volledig instelbare Öhlins vering met 114 millimeter veerweg voor en achter en een met semi-actieve Marzocchi-vering met langere veerwegen (135/165 mm) voor wat meer offroad-flair. De wielen zijn met 17 inch voor en achter dan wel weer puur op weggebruik gericht.

Naast het motorblok heeft de Tera ook de boordelektronica van de Kawasaki H2-familieo overgenomen, alleen de het radarsysteem van de huidige H2 SX-generatie zit er niet op. Een prijs is nog niet bekendgemaakt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws