Nieuws

BMW patenteert cardan-rem

Voor motorfietsen met cardan ontwikkelt BMW een cardan-rem. Als parkeerrem en als een soort van staronderbreking, volledig automatisch. Wellicht krijgt ook de nieuwe R1300GS dit systeem.

Een parkeerrem is bij personenauto’s gemeengoed, bij motorfietsen tot dusverre niet. Maar met name zware motorfietsen zouden er wel eens van kunnen profiteren als ze extra tegen bijvoorbeeld wegrollen zijn beschermd. Al naar gelang voertuiggewicht en de situatie op een parkeerplaats kan dat zelfs gebeuren als de motor in de versnelling staat. En dan is het dubbel ergerlijk: eerst moet je de motor weer op de wielen zien te krijgen en daarna volgt een vaak dure reparatie.

Zware BMW’s hebben in de regel cardan-aandrijving. En dat is precies waar we de gepatenteerde oplossing van BMW-techneut Thomas Ringholz mogen verwachten. Die oplossing bestaat uit een extra remsysteem bij de cardan, direct achter de versnellingsbakuitgang. Daar wordt de aandrijfas door het nieuwe remsysteem volledig radiaal omvat of vastgehouden. De rem is niet bedoeld om tijdens het rijden te gebruiken, maar het zou eventueel als – zwak werkende – noodrem gebruikt kunnen worden als de normale remmen onverhoopt dienst zouden weigeren.

Het belangrijkst is echter de functie als parkeerrem. Deze zou volledig mechanisch kunnen worden bediend, dus middels een kabel of stang, maar hydraulisch of elektromechanisch zou ook een optie zijn. Dat laatste – en dan met een druk op de knop of automatisch na het uitschakelen van het contact – lijkt het meest voor de hand te liggen. Een andere functie is de ‘startbeveiliging’ tegen het onbevoegd bewegen van de motor.

Modellen waar je een dergelijke parkeerrem op zou kunnen verwachten, zijn natuurlijk de R18-modellen van BMW. Die zijn zwaar en hebben alleen een zijstandaard, geen middenbok. En bij beide R18-modellen draait de aandrijfas open, wat de montage van het gepatenteerde remsysteem makkelijker maakt. Op de tekening is dan ook duidelijk de van de R18 bekende lay out te herkennen.

Daarnaast zou het nieuwe systeem ook niet misstaan op de K1600-lijn en uiteraard ook niet op topseller GS en andere boxers met cardan.  Misschien zelfs wel op de nieuwe R1300GS, die we volgens de laatste geruchten toch echt komend jaar mogen verwachten.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws