BMW gaat voor een grotere aantrekkingskracht met de 9cento
BMW heeft tijdens de ‘Concorso d’Eleganza Villa d’Este’ haar nieuwe conceptmotor, de 9cento, gepresenteerd. “De tijd dat het allemaal opvallender, groter en slimmer moet, hebben we achter ons gelaten”, liet Edgar Heinrich, hoofd van de designafdeling weten. “Dit concept richt zich op zinvolheid en balans.”
De conceptmotor is volgens de Beierse bouwer dan ook de perfecte combinatie tussen sportief en toeren en wordt gezien als een moderne interpretatie van de allrounders in het middensegment.
De compacte bouw van de 9cento zorgt ervoor dat de motor zowel licht als wendbaar is. De vering, met een lange veerwegen, is op zijn beurt ideaal om mee te toeren. Naast de futuristische looks, is ook de innovatieve manier waarop de koffers aan de motor bevestigd worden, opvallend. Zo wordt er gebruikgemaakt van een sterke elektromagneet aan de onderzijde van het zadel die de koffers als het ware vasthoudt. Eenmaal bevestigd aan de motor, bieden de koffers een extra zitruimte aan een eventuele passagier.
De koplamp van de 9centro is eveneens modern vormgegeven met een voor BMW niet gebruikelijke symmetrische look. Het achterlicht, dat vlak boven de elektromagneet aan de onderzijde van het zadel zit, past op zijn beurt perfect bij het smalle kontje van de motor. Zoals gebruikelijk bij conceptmotoren, is er ook bij de 9cento geen nummerplaathouder te zien. Hoe BMW de grote vierkante plaat in het verder zo strakke design gaat passen, blijft dus nog even gissen.