Nieuws

ABS verplicht vanaf 2016

Ooit gingen we de barricades op vanwege een onuitstaanbare inbreuk op onze vrijheid: motorrijders moesten helmen gaan dragen! Waanzin!

Nu zit de verplichting van ABS er aan te komen. Daar kunnen we wel iets mee. Maar Europa heeft ook weer een hoop gezwatel en geneuzel voor ons in petto. Want motorrijden is GEVAARLIJK. En gemotoriseerde tweewielers zijn VERVUILEND.

Denk daar maar eens aan wanneer je langs het accijnsvrije Schiphol rijdt en de kerosinedampen je tandvlees op laten krullen.

Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads. “Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje veiliger geworden”, aldus CDA Europarlementariër Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming over zijn rapport ‘Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)’. Dit rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun voertuigen regelt dus onder andere de ABS-verplichting.

Van de Camp: "Zeventien procent van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar twee procent uitmaken van alle weggebruikers. Vooral jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport namelijk aangepakt."

Maar niet alleen op het gebied van veiligheid gaat veel veranderen, dat geldt ook voor de uitstoot van de eerder genoemde L-voertuigen. “De uitstoot van deze voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend. De euro 4-norm moet vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen (‘On-Board Diagnostics’) zal hieraan bijdragen.”

We citeren wat:

Van de Camp: "Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken." Tevens vindt de Europarlementariër dat iedereen toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie).

De volgende stap is informeel overleg met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg in het voorjaar van 2012.

Wim van de Camp is motorrijder. En CDA’er.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws