Nieuws

WARMDRAAIEN 11 – 2014

Als u dit leest, hoop ik de eerste haarspeldbocht van 2014 net achter de wielen te hebben. Ik maak van het lange Hemelvaartweekend gebruik om de nieuwe Suzuki V-Strom 1000 voor het eerst uit te laten en combineer dat met een uitnodiging van het High-Bike Testcenter in Ischgl/Paznaun. Daar staan aankomende zomer weer vijftig huurmotoren (van BMW, Ducati, KTM en Triumph) klaar voor mensen die graag eens in de Alpen willen motorrijden, maar opzien tegen de lange rit er naar toe. Vorig jaar werden er op deze manier al 1.600 dagritten gemaakt en omdat er altijd de nieuwste modellen staan, blijkt het ook een ideale gelegenheid om eens een dagje of weekend serieus proef te rijden. Binnenkort lees je er meer over.

Om de V-Strom wat praktischer te maken voor de langere reizen, monteerden we vorige week een kofferset en handkappen, plus – omdat het oog ook wat wil – een onderspoiler. Allemaal originele Suzuki-accessoires en ineens wist ik weer wat het grote voordeel van originele spullen is: topkwaliteit, sublieme pasvorm en uitgekiende, vijftalige montage-instructies met duidelijke tekeningen. Kijk zo is werken aan je motor een lust èn een extra dimensie van de motorhobby. Even voor de duidelijkheid: ik heb ook wel eens vloekend mijn handen open gehaald aan een nèt niet passend accessoire, waar de fabrikant duidelijk een vijl en een flinke boor was vergeten mee te sturen om het geheel gemonteerd te krijgen. Suzuki liet zien dat het dus wel kan; zelden zoiets goed meegemaakt op accessoiregebied, dus dat mag ook eens gezegd worden!

Vorige week moesten we natuurlijk ook nog kiezen voor het Europese parlement. Na het echec rond de motor-APK wist ik eigenlijk niet of stemmen nog wel zin had en ik was blijkbaar niet de enige. De motor-APK werd weliswaar op het laatste moment van tafel geveegd, maar de weg naar die beslissing was zo bizar, dat het niet vreemd is dat je als gewone burger het laatste restje vertrouwen in Europa bent verloren. Want ook als werkelijk iedereen tegen is en er geen enkel onderzoek uitwijst dat een bepaalde beslissing te verantwoorden is, blijkt er altijd weer een of andere commissie die de hele zaak toch als een eigenwijs kind kan saboteren. En dan vinden Europarlementariërs het vreemd dat ‘het volk’ zich van hen afkeert. Zo weinig voeling met de achterban getuigt eerder van megalomane grootheidswaanzin als van een gezond Europees beleid.

Dat er trouwens nog wel iets te doen is voor ‘Europa’ blijkt ook uit de bandentest die vanaf pagina 72 is te lezen. De wettelijke minimum profieldiepte varieert van 1 millimeter (in onder meer Nederland) tot 1,6 millimeter (in onder meer Duitsland en Oostenrijk). Nu wil ik absoluut niemand op kosten jagen, maar één schamele millimeter is echt weinig als je op een snelweg met spoorvorming in een plensbui terecht komt. Bovendien ben je in heel veel landen gewoon strafbaar met 1 mm profieldiepte. Of kan de verzekering moeilijk gaan doen bij een ongeval (denk ook even aan het Duitse winterbandensyndroom). Vandaar dat wij in de test dus die 1,6 mm hebben gehanteerd als ondergrens. Ooit ben ik trouwens met een paar motormaten bij de Italiaans/Zwitserse grens tegengehouden omdat één van ons niet voldoende profiel op zijn voorband had. Hij kreeg een bekeuring en kon vervolgens in de buurt alsnog een nieuwe band kopen!

En ook op het gebied van ‘actioncams’ op de motor (of in de auto) blijkt er veel Europese verwarring. Niet in de laatste plaats omdat onze eigen ANWB flink fout zat met hun nieuwsbericht, wat vervolgens klakkeloos door velen werd overgenomen. Die door hen geopperde 10.000 euro boete in Oostenrijk voor een actioncam op je motor geldt namelijk alleen voor vast opgestelde bewakingscamera’s die 24 uur per dag alles zonder vergunning registreren. In Newsflash lees je er meer over; kwestie van één telefoontje om de juiste informatie boven water te krijgen. En daarmee maakt MotoPlus graag het verschil!

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws