Nieuws

Honda presenteert nieuw motorscooter-vlaggenschip: Forza 750

Met de lancering van de Forza 750 heeft de Japanse motorfietsfabrikant Honda het nieuwe vlaggenschipmodel van haar Forza-motorscooterfamilie gepresenteerd. Maar dat is niet het enige, want naast de Forza 750, komt ook de Forza 350 naar de Europese markt en heeft de Forza 125 een update gekregen.

Dat Honda bezig was met de ontwikkeling van een nieuwe, diep ademende, motorscooter was al lange tijd een publiek geheim. Toen Honda zelf begon met het online plaatsen van teaser-video’s, was zelfs alle twijfel verdwenen. Het enige dat we nog niet wisten, waren de specificaties. Nu het model officieel gelanceerd is, zijn ook deze vragen beantwoord. Zodoende weten we nu dat de Forza 750 wordt aangedreven door een 745 cc paralleltwin met vier kleppen per cilinder en één bovenliggende nokkenas. Het topvermogen van het blok ligt op 58.6 pk bij 6.750 tpm en 69 Nm koppel bij 4.750 tpm. Vanaf 7.000 tpm grijpt de toerenbegrenzer in.

Zoals we van Honda gewend zijn, is ook voor de Forza 750 gebruikgemaakt van de modulaire strategie van het merk. Kenners zullen de paralleltwin dan ook vast herkennen uit de NC750X en X-ADV. De voor Euro5 geüpdatete versie in de Forza 750 is, ten opzichte van de twee oudere modellen, wel een stukje potenter geworden. In de X-ADV en NC750 ligt de top namelijk op 55 pk. In de Forza 750 is dit blok, per fabrieksopgave, in staat om van 0 tot 50 m in 3,9 seconden af te leggen.

De Forza 750 beschikt verder over vier rijmodi (Rain, Standard, Sport en Rider), een drietraps en uitschakelbare tractie controle, throttle by wire, een nieuw 5-inch TFT-scherm met connectiviteitsmogelijkheden en spraakbesturing, rondom ledverlichting en een Smart Key die ook gebruikt kan worden om het zadel te openen en vergrendelen. Omdat comfort ook een belangrijk onderdeel is bij motorscooters, heeft Honda haar Forza aan de voorzijde uitgerust met een niet instelbare 41 mm upside-down voorvork. De vering aan de achterzijde komt voor rekening van het door Honda ontwikkelde  Pro-Link systeem met monoschokdemper. Zowel voor als achter is de maximale veerweg 120 mm.

Rollen doet de 235 kilo wegende Forza 750 aan de voorzijde op een 17 inch, en aan de achterzijde 15 inch wiel. Deze worden tot stoppen gemaand middels twee radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen aan de voorzijde die zich vastbijten in 310 mm grote remschijven. Aan de achterzijde zit een 240 mm remschijf en een enkelzuiger remklauw.

Het design van de nieuwe Forza sluit naadloos aan op de rest van de familie, gecombineerd met wat elementen van de X-ADV. Dus ook de 750 heeft een modern, sportief en scherp getekend voorkomen. Hierbij is uiteraard ook oog geweest voor comfort en praktische inzetbaarheid. Het kuipwerk biedt namelijk ook goede bescherming tegen de elementen. Tevens is er onder het zadel is ruimte voor een integraalhelm en beschikt de Forza 750 over een USB-laadpunt. De zithouding heeft de Forza 750 overgenomen van de X-ADV. Zo is op de nieuwe motorscooter ook mogelijk de voeten ver naar voren te plaatsen, voor een nog ruimere zit. De zithoogte van de nieuwe Forza 750 is 790 mm. Voor spullen die je graag voor het grijpen hebt, heeft Honda ook een handig handschoenenkastje in het kuipwerk geplaatst.

Helaas voor de scooterfans, heeft Honda er niet voor gekozen om over te stappen op een tandriem. Dus ook de nieuwe Forza 750 heeft een ketting voor de eindaandrijving. Wat wel fijn is, is dat ook de Forza 750 aan te kleden is met tal van accessoires. Denk daarbij aan verwarmde hadvatten, een topkoffer en zijkoffers.

Hoeveel de nieuwe Forza 750 gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws