Warmdraaien

Warmdraaien – Het zwarte goud

In de afgelopen twee uitgaves van MotoPlus heb je onze inmiddels vertrouwd uitgebreide bandenvergelijkingstesten kunnen lezen. Het derde en afsluitende deel in deze editie is echter geen test, maar een achtergrondreportage over leveringsproblemen die langzaam maar zeker ook de bandenbranche in hun greep krijgen. Moeten we alvast inslaan voor de vakantie?

Zwart en rond, het zwarte goud. Het zijn – ik geef het toe – niet altijd de meest originele kreten die je soms boven een bandentest tegenkomt, maar met name die laatste, het zwarte goud, slaat op dit moment de spijker aardig op zijn kop. Banden, in ieders beleving altijd op voorraad zolang ze maar zwart en rond zijn, beginnen hier en daar aardig schaars te worden. Hoe dat kan? Dat valt voor een groot deel te verklaren door de gevolgen van de corona-pandemie, waardoor er sinds vorig jaar met name op logistiek gebied, dus het transport van grondstoffen en de levering van eindproducten, wereldwijd gigantische problemen zijn ontstaan. Personele problemen, sluitingen van fabrieken, havensluitingen en torenhoge prijzen voor steeds schaarser wordende zeecontainers hebben voor een enorm instabiele leveringsketen gezorgd en dat zal naar verwachting nog wel even voortduren.

Veel sectoren hadden daarnaast ook te kampen met schaarser wordende grondstoffen. Lees wat dat betreft ook onze reportage in MotoPlus 3 van dit jaar eens, waarin we dieper ingaan op het nog steeds voortdurende chiptekort. Die schaarste kan deels ook op een gebrekkige levering van die grondstoffen als gevolg van de corona-pandemie worden afgeschoven, maar voor de bandenbranche specifiek is daar nog een extra factor bijgekomen en wel de oorlog in Oekraïne en de strenge sancties die de EU tegen Rusland heeft ingesteld. Ik wist het eerlijk gezegd ook niet, maar zowel Oekraïne als Rusland zijn tegenwoordig uiterst belangrijke producenten en/of leveranciers van bestanddelen die nodig zijn voor het maken van rubbercompounds, zoals bijvoorbeeld polymeren, additieven en industriële roeten. Voor wat betreft die roeten is Rusland wereldwijd zelfs een van de grootste spelers. En ook het zo veelbesproken Russische aardgas komt nog even om de hoek kijken, want uitgerekend dat gas wordt in het productieproces hoofdzakelijk gebruikt. Binnen de branche zijn er in ieder geval grote zorgen of de toevoer nog dit jaar wat kan worden hersteld of dat herstel pas in 2023 zal inzetten.

Maar wat betekent dit voor de klant aan de balie van de motorzaak die met het oog op de aanstaande zomervakantie vast een verse set rubbers onder zijn motor wil en niet – erg onverstandig – op de laatste millimeters rubber wil vertrekken? Die zal hoe dan ook rekening moeten houden met een hogere prijs, want net als in het gewone dagelijkse leven woekert ook op de bandenmarkt de inflatie momenteel hevig en worden hogere productie- en transportkosten doorberekend in het eindproduct. En die prijzen kunnen de komende maanden zomaar nog eens wat euro’s omhoog schieten. Verder is het zaak niet meteen in een kramp te schieten. De echte problemen zitten momenteel vooral in het chopper- en cruisersegment en is de situatie ook behoorlijk penibel in de smallere maten voor Adventure-motoren. Radiaalbanden voor sport- en toermotoren en nakeds, die hoofdzakelijk in Europa worden geproduceerd, zijn er momenteel nog ruim voldoende. Maar, zoals Joost van Zonneveld van Bridgestone Benelux het in de reportage verderop in dit nummer met gevoel voor understatement zegt: “Ik zou niet tot een dag voor de vakantie wachten met het monteren van nieuwe banden”.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws