Warmdraaien

Badend in het zweet wakker worden door de snelheidsassistent

Afgelopen week werd ik midden in de nacht badend in het zweet wakker. Een nachtmerrie. Ik was met de motor onderweg naar het MotoPlus-hoofdkwartier in Varsseveld en dat deed ik via mijn dagelijkse woonwerk-route, een route met een aantal mooie secundaire stuurweggetjes met heerlijke bochtencombinaties. Typisch van die weggetjes waar je als motorrijder even lekker aan kunt zetten voor een van die fijne bochten, om vervolgens het tempo weer te laten vieren naar de gebruikelijke snelheid.

Kortom, precies die dingen die het leven van een motorrijder zo aangenaam maken. Het was dus ook vlak voor een van deze bochtencombinaties dat ik er even goed voor ging zitten, maar net voor ik er een dot gas bij wilde geven, lichtte in het dashboard een waarschuwingslampje op met de mededeling ‘maximum snelheid voor deze weg bereikt’. Ik kon vervolgens gefrustreerd aan het gas draaien wat ik wilde, harder dan de maximaal toegestane 80 km/uur ging het echter niet meer. Na nog drie verwoede pogingen schrok ik vervolgens happend naar adem wakker.

Snelheidsassistent
Mijn onderbewustzijn was ’s nachts klaarblijkelijk met een nieuwsberichtje van een paar dagen eerder aan de haal gegaan en had er een voor een motorrijder haast onverteerbare draai aan gegeven. Een berichtje in de kantlijn van de digitale nieuwskolommen was het, maar wel een dat wellicht verstrekkende gevolgen voor het verkeer in algemene zin kan hebben. Aanleiding voor het bericht was namelijk een akkoord tussen de Europese Commissie, het Europese Parlement en de Raad van Ministers over het feit dat autofabrikanten vanaf 2022 iedere auto die in Europa wordt verkocht moeten voorzien van extra veiligheidsvoorzieningen, die bijvoorbeeld waarschuwen als een bestuurder zijn mobiele telefoon gebruikt of moe is. Dit alles om het jaarlijkse aantal verkeersdoden en zwaargewonden binnen de EU flink te laten dalen.

Uiteraard een zeer loffelijk streven, laat daar geen misverstanden over bestaan, maar even verder lezend in het nieuwsartikel blijkt naast bijvoorbeeld een noodremsysteem ook een zogeheten ‘intelligente snelheidsassistent’ tot de veiligheidsmaatregelen te behoren. Dat er door bedrijven als Continental ook aan een noodremsysteem voor motorfietsen wordt gewerkt weten we inmiddels, maar bij de ‘snelheidsassistent’ schoten mijn wenkbrauwen even in een frons.

Dit systeem moet er namelijk voor zorgen dat je je als bestuurder keurig aan de geldende snelheidslimiet houdt en triggerde een paar dagen later dus mijn ‘nachtmerrie’. Even aanzetten voor die lekkere bochtencombinatie is over een paar jaar misschien dus wel helemaal niet meer zo vanzelfsprekend…

Motorwereld
Nu zal het misschien allemaal niet meteen zo’n vaart lopen en het voorstel moet ook nog formeel door het Europese Parlement en de Raad van Ministers worden bekrachtigd, maar het lijkt me genoeg voer voor discussie. Geruststellende gedachte is vooralsnog dat er in de berichtgeving alleen melding werd gemaakt van auto’s, dus waarschijnlijk hobbelt de motorwereld er in de uiteindelijke besluit vorming met een paar jaar vertraging achteraan. Wat dat betreft hoeven we het vizier voorlopig alleen te richten op de aanstaande Euro5-norm, die vanaf 2020 van kracht wordt. Meer daarover lees je trouwens verderop in deze MotoPlus.

Jeroen Hidding,
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

17 maart, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...

Overig nieuws