Warmdraaien 6/2013
Verleden, heden en toekomst lopen in MotoPlus 6 in meerdere artikelen door elkaar. In het interview met onze Nederlandse GP-coureur Jasper Iwema, in de reportage over klassieke caferacers op de beurs in het Belgische Wieze en – wat minder romantisch – in de reportage over de sluiting van De Leertent in Amsterdam, na 77 jaar. “De detailhandel legt het af tegen de webshops op internet, de prijzen staan onder druk, waardoor de marges uiteindelijk te klein worden om een winkel als deze draaiende te houden en je klanten goed te kunnen adviseren,” zo vertelde Rolf Veenendaal mij toen ik vorige week bij hem langs ging om zijn verhaal op te tekenen (zie ook pagina 68). Bijna 25 jaar geleden kwam ik er voor het eerst voor raad en daad, want jarenlang was Veenendaal een absolute autoriteit op het gebied van helmen en kleding. Niet alleen had hij toen een enorm breed assortiment in huis, hij wist er ook echt alles van.
Maar tijden veranderen en informatie inwinnen begint tegenwoordig vaak op internet. En dan ben je doorgaans nog maar één muisklik verwijderd van een bestelling, die ook nog eens aan je voordeur wordt afgeleverd. Zonder bijvoorbeeld het gedoe om aan de Sarphatistraat in hartje Amsterdam een parkeerplaats te vinden…
Natuurlijk gaan de zaken momenteel stroef, dat treft ons allemaal. En dan kun je dus inderdaad de handdoek in de ring werpen. Of je gaat de strijd aan. Een fysieke motorzaak kan zijn bereikbaarheid, persoonlijke contact, kundige advies en brede, direct leverbare, assortiment in de strijd gooien. En niet te vergeten: goede communicatie. Want hoe gek het ook klinkt: juist de door detaillisten verafschuwde webshops blijken op dit moment vaak de grootste adverteerders in motorbladen. Want ook een webshop moet gevonden worden door de motorrijder. Geheim houden dat je dus nog bestaat als motorzaak, is op dit moment niet bepaald een slimme optie!
Wat overigens niet wil zeggen dat bij webshops alles goed en vanzelf gaat. Ondanks mijn gezonde scepsis heb ik de afgelopen maanden tot drie keer toe iets besteld bij drie verschillende webshops en moest ik ook geheel tegen mijn principes vooraf betalen. En alle drie keren ging het dus mis; met zoveel toeval moet ik statistisch gezien binnenkort eigenlijk ook wel de Staatsloterij winnen!
MotoZoom werd bijvoorbeeld geplaagd door een nalatende leverancier. En dat betekent dus dat mijn begin januari bestelde stuurmoffen (‘op voorraad’) nu eind maart geleverd gaan worden. Die kunnen dus zo de kast in, want dàn heb ik ze niet meer nodig. Als verzachtende omstandigheid kreeg ik wel drie mailtjes of ik wilde wachten, of mijn geld terug.
MotoPort had precies de goede benzineslang voor mijn enduromotor in haar webshop, dus besteld en betaald. Maar helaas ook niet op voorraad en na acht dagen kwam er pas een doosje. Met twee handvatten, bestemd voor iemand uit Meijel zo bleek uit de bestelbon. Die man heb ik dus zelf maar even gebeld en ja hoor: hij had mijn benzineslang ontvangen. Hoera!
Nu heb ik vertrouwen in de mensheid, dus ondanks deze ervaringen bestelde ik vorige week bij een accuwebsite een camperaccu, die zowel qua maat als ampèrage behoorlijk uniek bleek te zijn. Gelukkig hadden ze hem ergens in Rotterdam op voorraad, een originele Delco nota bene. Maar na zes dagen (hoezo ‘vandaag besteld, morgen in huis’?) ontving ik geen Delco, maar een zwarte imitatieaccu. Die op internet al voor vijftig euro minder te vinden was. Weer even gebeld: ‘Nee, dat was geen fout want deze accu was ook best goed…’ Ik verbaasde mijzelf dat ik zo netjes bleef aan de telefoon, maar mijn boodschap was blijkbaar duidelijk, want het werd alsnog binnen een dag opgelost. Toch zal het wel weer even duren voordat ik weer iets online bestel!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus