Nieuws

Warmdraaien 20 – 2014

Sinds 19 januari 2013 is de zogenaamde ‘Derde Rijbewijs Richtlijn’ ingevoerd om een eenduidige regelgeving te realiseren in het tot dan toe zeer verdeelde Europa. Daarbij werden de motorfietsen in drie categorieën ingedeeld: A1 (tot 125 cc en maximaal 11 kW), de A2 (tot maximaal 35 kW) en A (motoren met onbeperkt vermogen). Dat lijkt helder, maar elke lidstaat was wel vrij een leeftijdsminimum aan elke categorie te hangen. En je voelt hem al aankomen: als land zonder enige ‘A1-traditie’ (in veel ons omringende landen mocht je voor die nieuwe Europese regels al op je zestiende met een 125 op pad) gingen de Nederlandse rijbewijsregels tot de zwaarste van de 28 landen behoren. Waar in heel veel landen de logische stappen 16-18-20 worden gehanteerd, is in ons land 18-20-22 van toepassing. Bovendien was het in eerste instantie de bedoeling dat je alle klassen moest doorlopen; pas boven je 24e mag je direct voor het ‘gewone’ A-rijbewijs gaan. Al deze verplichte stappen zadelen zowel potentiële motorrijders als rijscholen met een behoorlijke kostenpost op. Als aankomend motorrijder die al vanaf de brommertijd staat te popelen om op zijn achttiende het been over een motorzadel te slaan, betekent het namelijk ook dat je vijf keer examen moet doen (en examengeld betalen!). Het begint met een theorie-examen, een voertuigbeheersing A1 en verkeersdeelneming A1. Twee jaar later volgt dan het examen verkeersdeelneming A2 en weer twee jaar later het examen verkeersdeelneming A. Oef, da’s wat anders dan lessen met een oefenvergunning, een vrij eenvoudig theorie-examen en twintig minuten door de stad tuffen, zoals dat bij mij 35 jaar geleden ging. En ook van rijscholen wordt dus opeens verwacht dat zij een A1, A2 en A-lesmotor klaar hebben staan, wat voor velen nauwelijks haalbaar blijkt.

Sinds de invoering van deze nieuwe rijbewijsregels zijn de RAI, KNMV, MAG en Bovag aan het lobbyen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om – gesteund door onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid – de Nederlandse regels soepeler en meer ‘marktconform’ te maken. Want waarom zouden wij de Europese regels hier strenger interpreteren dan in de meeste andere landen? Met die lobby werd al bereikt dat per 1 januari 2014 de verplichte A1-instroom kwam te vervallen: je kunt als 20-jarige nu direct aan het A2-rijbewijs beginnen met een 48 pk motor en hoeft niet meer eerst twee jaar 125 te rijden.

Hoewel we als motorwereld in dit land blij moeten zijn met elke strohalm die ons wordt geboden door de overheid, lobbyen de genoemde partijen achter de schermen nog steeds flink door om de regels andermaal soepeler te maken. Die 20 jaar waarop je in Nederland met een A2 mag beginnen, worden namelijk verder alleen in België, Griekenland en Cyprus gehanteerd; in 25 andere Europese landen kun je op je achttiende al een A2-rijbewijs halen. Het pijnpunt zit voor ons ministerie vooral in het eventuele zestienjarige A1-rijbewijs en daaraan gekoppeld het vijftienjarige brommerrijbewijs, waar zojuist in Duitsland een heel succesvolle test mee is gedaan. Daar wil men hier absoluut niets van weten. Terwijl je anno 2014 dus wel vanaf 16,5 jaar autorijles mag nemen en vanaf 17 jaar onder begeleiding van bijvoorbeeld je ouders zelfstandig mag autorijden.

Alhoewel het Ministerie blijft beweren dat de derde Rijbewijsrichtlijn niet is bedoeld om jonge mensen te ontmoedigen motor te gaan rijden, heeft het daar toch alle schijn van. Bovendien zegt de SWOV ook dat de derde rijbewijsrichtlijn waarschijnlijk positief uitpakt voor de verkeersveiligheid, simpelweg omdat meer motorrijders wachten tot ze ouder zijn voor ze aan hun motorrijbewijs beginnen. Tja, zie ze dan in Den Haag nog maar eens op andere gedachten te brengen…

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws