Nieuws

Vakantie? Let op, in veel landen gelden andere regels

De vakantie staat alweer voor de deur en dat betekent dat je je ook weer eens moet verdiepen in de regels die in andere landen gelden en waar we ons soms niet eens van bewust zijn. Dat laatste helpt helaas niet om onder een eventuele boete uit te komen. En die boetes kunnen in sommige landen fors uitvallen.

Wie bijvoorbeeld in landen waar je verplicht een waarschuwingsvest bij je moet hebben, zonder zo’n vestje wordt aangehouden, moet vaak diep in de buidel tasten. In België kost je dat al snel 50 euro, in Bulgarije ongeveer 25 euro, in Luxemburg 74 euro, in Slowakije zo’n 50 euro en in Hongarije zelfs 120 euro. De regels worden in deze landen strikt gehandhaafd.

Waarschuwingsvest

Het bij je hebben van een waarschuwingsvest is verplicht in Frankrijk, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Slowakije en Spanje. In de volgende landen moet je het verplicht dragen als je met pech of door een ongeval langs de weg komt te staan: België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Slowakije, Spanje.

Helm

In de volgende landen moet je een motorhelm dragen, die aan de ECE-R-22-norm voldoet: Albanië, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Ierland, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland. Of je een ECE-R-22-gekeurde helm hebt, kun je zien aan een label in de voering van de helm of op de kinriem. Daar staat dan een ‘E’ vermeld en daarnaast nog een keurnummer, dat met de cijfers ‘05’ of ‘06’ begint. In Italië mag je met ‘04’ niet meer rijden, dat wordt gezien als rijden zonder helm! Het boetebedrag hiervoor bedraagt 74 tot 299 euro en bovendien kunnen agenten het voertuig in beslag nemen en tot zestig dagen vasthouden. In Frankrijk zijn reflectoren op de helm verplicht. Opgelet: agenten kunnen ook vallen over aan de helm gemonteerde communicatiesystemen of camera’s (Sena, GoPro, etc.). De argumentatie: met een dergelijk apparaat en de in de regel vast aan de helm gemonteerde houder verkeert de helm in een andere staat dan tijdens de homologatie. Bij een val met daaropvolgende glijfase over het wegdek zal het hoofdapparaat weliswaar van de helm loskomen, maar de houder niet. Daardoor kan de beschermende werking van de helmschaal in het geding komen. In Luxemburg wordt dit bestraft, in Duitsland wordt het getolereerd.

Vizier

Volgens de huidige Europese norm voor motorhelmen (ECE-R-22.06) wordt naast grootte, optische kwaliteit, grootte van het blikveld en oppervlakteafwerking ook de krasbestendigheid van vizieren gekeurd. Spiegelvizieren en sterk getinte vizieren moeten voor straatgebruik E-keur hebben en mogen uitsluitend bij daglicht en goede weersomstandigheden worden gebruikt. Als dat niet het geval is, bedraagt de boete in bijvoorbeeld Luxemburg een stevige 145 euro.

Motorkleding

In Frankrijk is het voor motorrijders en duopassagiers verplicht om CE-gekeurde handschoenen te dragen. In België moeten motorrijders handschoenen dragen en daarnaast een jack met lange mouwen, een lange broek en laarzen of enkellaarzen, die tot voorbij de enkelgewrichten reiken. Meestal komen buitenlandse motorrijders, die hier mee te maken krijgen, er vanaf met een waarschuwing en wordt onbekendheid met deze regels nog getolereerd.

Minimum profiel motorbanden

In Nederland geldt een minimum profieldiepte van 1,0 mm. In veel andere landen, waaronder bijvoorbeeld Duitsland, is dat 1,6 mm. Wat ook ons een veiligere waarde lijkt. Om tegen aquaplaning gewapend te zijn (dat kan ook bij een motorband gebeuren, alleen later dan bij autoband) moet de profieldiepte eigenlijk niet onder de twee millimeter komen. Rijd je in de winter door, dan is vier millimeter aan te raden. Op de slijtage-indicator (als TWI = Tread Wear Indicator op de flank van de band vermeld) kun je ook niet altijd vertrouwen. Deze zijn als kleine verhogingen in profielgroeven van de band geïntegreerd. Bij de meeste motorbanden zijn deze vanwege een Amerikaanse normhoogte slechts 0,8 mm hoog.

Gevarendriehoek

In Denemarken, Finland, IJsland, Malta, Oekraïne, Rusland, Zweden hoort een gevarendriehoek bij de verplichte uitrusting van motorrijders. In Hongarije met je er een bij je hebben als je met een zijspan rijdt.

EHBO-kit

In Albanië, Hongarije, Montenegro, Oekraïne, Oostenrijk, Servië, Slovenië, Slowakije en Tsjechië is een EHBO-kit verplichte kost, in Letland alleen als je met een zijspan rijdt.

Reservelampen

In Frankrijk en Kroatië moet je vervangingslampen bij je hebben als een motorfiets geen xenon- of led-verlichting heeft. In Hongarije, Macedonië en in Kosovo wordt het aangeraden om ze bij je te hebben.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws