Nieuws

Sportief viercilinder-paardje van Voge in aantocht

Voge heeft op een Aziatische beurs de supersportieve RR 666 S met viercilindermotor en enkelzijdige swingarm voor 2024 gepresenteerd.

Blijkbaar heeft Voge op een dealerconferentie in China, al eind februari 2023, al nieuwe modellen gepresenteerd. Modellen waarvan eerder nog niets bekend was. Een hoogtepunt toen: de supersportieve Voge RR, die in februari nog de 660 Infinity heette. Eerder deze maand presenteerde Voge het nieuwe supersportieve model dat klaar lijkt voor serieproductie als de RR 666 S met het ‘nummer van het beest’. De marktintroductie is nu gepland voor 2024.

De RR 666 S wordt gepositioneerd boven de RR 525, die sinds 2023 leverbaar is, en lijkt sportiever dan de Honda CBR650R, misschien wel het ijkpunt in dit segment. De vergelijking met de Honda 650 ligt des te meer voor de hand omdat de RR van Voge ook een viercilinder-lijnmotor heeft. Terwijl supersportieve modellen met viercilinder-lijnmotoren onder de 1.000 cc in Europa niet heel populair meer zijn, zijn ze in Azië sinds kort weer trendy.

Deze motor is de eerste motor met meer dan twee cilinders en meer dan 650 cc cilinderinhoud voor het nog vrij jonge motormerk Voge, dat behoort tot de grote Chinese fabrikant en BMW-partner Loncin. Bovendien is het in dit geval blijkbaar geen kopie van een reeds beproefd model, zoals meestal het geval is in China, maar in ieder geval deels een eigen ontwikkeling van Loncin.

Met een cilinderinhoud van zo’n 660 cc, vloeistofkoeling, brandstofinjectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen zou het blok zo’n 13.000 toeren moeten kunnen draaien en meer dan 100 pk moeten leveren, al heeft Voge nog geen exact vermogen vrijgegeven.

Qua aankleding zien we remcomponenten van Brembo met dubbele remschijven en radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen voor, en daarnaast ABS en tractiecontrole. Als we de geruchten moge geloven werken de assistentiesystemen ook hellingshoekafhankelijk.

Het frameconcept van de Voge RR 666 S is nog wat onduidelijk. Het is niet duidelijk of hij een aluminium brugframe krijgt of dat de eerste foto’s alleen de bijbehorende panelen tonen die op een stalen frame zijn gemonteerd. In ieder geval zijn er volledig verstelbare veringscomponenten van Kayaba (KYB) te zien, een stuurdemper en Pirelli Diablo Rosso banden.

Ook zien we winglets en een enkelzijdige achterbrug, naar het schijnt van aluminium. Voge heeft nog geen verdere details bekendgemaakt en het is ook nog niet bekend wanneer de RR 666 S precies in China op de markt komt en tegen welke prijs. Dat we deze Voge ook in Europa gaan tegenkomen lijkt gezien de modelpolitiek van de fabrikant in ieder geval meer dan aannemelijk.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws