Premium

Vergelijkingstest retro-scramblers

‘Less is more’, toch? In het geval van de Royal Enfield Scram 411 en Mash Five Hundred 400 wel. Zij beperken zich namelijk tot de essentie, en daar ligt precies hun charme.

De Mash heeft hier in Frankrijk aan de Côte d’Azur het thuisvoordeel. Oké, alleen het ontwerp stamt uit Beaune, hij wordt volledig gebouwd in China, met Chinese componenten. Maar we gaan hier niet muggenziften, dat past niet bij onze mentale instelling van deze week. Dus we stappen op, starten de 397cc eenpitter en genieten van het pittige, maar niet opdringerige gegrom uit de twee verchroomde uitlaatpijpen. De luchtgekoelde vierkleps-eencilinder maakt bij een draai aan het gashendel het beste van zijn 29,5 pk, hij voelt levendig en pittig aan. Zijn concurrent uit India, de Royal Enfield Scram 411, maakt daarentegen een tamme indruk. De Scram, die feitelijk een lager gebouwde Himalayan is, haalt uit zijn daadwerkelijk 411 cc metende langeslag-tweeklepper 24 pk. Het luchtgekoelde Indiase blok brengt maar gezapig snelheid in het geheel. Daar komt bij dat het weliswaar soepele langeslagblok 193 kilo heeft voort te slepen, da’s liefst 25 kilo meer dan bij de Mash. Ook het geluid van de Royal Enfield is tammer, maar wel aangenaam sonoor.

Van veel pk’s en hoge snelheden moeten deze lichtvoetige motoren het dus niet hebben, van andere eigenschappen – bijvoorbeeld hun retro-uiterlijk en lage verbruik – juist wel. In MotoPlus 12/2023 zoeken we uit welke van de twee het beste is.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws