Reglementswijzigingen MotoGP 2027 bekendgemaakt
Dat met ingang van 2027 de reglementen in de MotoGP zouden veranderen was bekend. Wat die veranderingen behelsen is nu bekendgemaakt door MotoGP-organisator Dorna. Zo krijgen de motoren onder andere minder cilinderinhoud en zal er met duurzame brandstoffen gereden gaan worden.
Motoren
Vanaf 2027 wordt de cilinderinhoud van de motorblokken teruggebracht van 1.000cc naar 850cc. Dit verlaagt de topsnelheden, wat onder andere de veiligheid ten goede moet komen. Daarnaast moeten de motorblokken door deze ingreep langer meegaan, wat de sport efficiënter en duurzamer moet maken. De maximale boring wordt teruggebracht van 81 naar 75 millimeter, wat ook de prestaties beperkt. Ook wordt het maximale aantal motoren per rijder per seizoen teruggebracht van zeven naar zes.
Brandstof
Zoals al eerder aangekondigd, zal er vanaf 2027 in de MotoGP 100% duurzame brandstof gebruikt worden – een stijging ten opzichte van de minimale 40% waarmee sinds dit jaar wordt gereden. Als onderdeel van het nieuwe reglement wordt de inhoud van de brandstoftank teruggebracht van 22 liter naar 20 liter en mogen rijders 11 liter gebruiken tijdens de Sprint.
Aerodynamica
Vanaf 2027 wordt de aerodynamica gereduceerd en strenger gecontroleerd om de negatieve effecten te minimaliseren. De breedte van de bovenkant van de voorkuip wordt 50 mm smaller en de neus wordt 50 mm naar achteren verplaatst, waardoor het effect van aerodynamica wordt verminderd op plekken waar er voordeel te behalen valt, dus op de rechte stukken en in de remzones. Dit moet resulteren in meer close racing, met meer inhaalacties.
De aerodynamica aan de achterzijde maakt vanaf 2027 deel uit van de homologatie en teams mogen die maar één keer per seizoen updaten om de kosten in de hand te houden.
Rijhoogte en holeshot
In het nieuwe MotoGP-tijdperk vanaf 2027 wordt alle rijhoogte- en holeshot-apparatuur verboden. Dat moet de prestaties onder controle houden en de sport veiliger maken, vooral tijdens de start van de race. De vaardigheid van elke rijder wordt zo dus belangrijker.
GPS-gegevens
Om het speelveld nog meer gelijk te trekken, zijn de GPS-gegevens van alle rijders na elke sessie beschikbaar voor alle teams. Het verstrekken van gegevens aan alle deelnemers biedt betere mogelijkheden om vooruitgang te boeken voor de minder presterende teams en rijders, en tegen gecontroleerde kosten. Toegang tot deze reeks gegevens zal de sport veiliger maken en het zal ook het niveau van inzicht dat beschikbaar is voor fans over de hele wereld verhogen.
Concessies
Het huidige concessiesysteem, dat aan het einde van het seizoen 2023 werd geïntroduceerd, blijft bestaan, maar als de nieuwe technische regels in 2027 van kracht worden, beginnen alle fabrikanten het seizoen in rang B. Halverwege het seizoen, in de zomer van 2027, worden ze opnieuw beoordeeld en kunnen ze van rang veranderen om toegang te krijgen tot meer of minder concessies. Dit reactieve systeem betekent dat er vanaf dag 1 rekening wordt gehouden met de prestaties van de fabrikanten, waardoor het speelveld zo dicht mogelijk bij elkaar blijft.