KTM lanceert nieuwe supersport: 990 RC R
Een nieuwe sportfiets van KTM hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het ook officieel. Een soort van dan. De Oostenrijkse fabrikant heeft namelijk de komst van de nieuwe 990 RC R-serie wereldkundig gemaakt.
Met de nieuwe lijn, die begin 2025 in thuisbasis Mattighofen van de band moet rollen, gaat KTM voor deelname aan het WK Supersport, maar de homologatieregels schrijven voor dat een dergelijke machine gehomologeerd moet zijn voor straatgebruik. Deze voor de straat gehomologeerde KTM 990 RC R, die qua motorblok en frame gebaseerd lijkt op de 990 Duke, wordt voorzien van de bekende LC8c-twin, die voldoet aan de EURO5+-norm en goed is voor 128 pk vermogen en 103 Nm koppel bij 10.500 toeren. Dat koppel is gelijk aan dat van de Duke, alleen duidt het hogere toerental (Duke: 103 Nm bij 6.750 toeren) op een andere afstelling en waarschijnlijk ook ander motorkarakter. Wellicht ook dat titanium kleppen en drijfstangen dat hogere toerental mogelijk maken. Meer dan 12.000 toeren zou het blok dan wel moeten kunnen draaien.
Het stalen frame met een aangebout aluminium subframe, heeft een naar voren gerichte gewichtsverdeling en moet meer stijfheid bieden voor het juiste gevoel en de juiste stabiliteit bij accelereren. Een subframe van gegoten aluminium draagt bij aan het rijgedrag. Heel veel specificaties over de geometrie zijn nog niet bekend, wel dat de balhoofdhoek 65 graden bedraagt. Volledig instelbare WP APEX open cartridge-vering en een set lichtgewicht aluminium wielen maken het plaatje af.
KTM geeft aan dat er in het ontwikkelingstraject veel aandacht is geweest voor de ergonomie van de nieuwe KTM 990 RC R, zonder daarover echt in detail te treden. Wel dat er langdurig geëxperimenteerd is met de zes contactpunten op de tank voor een betere aansluiting op de tank, hangen naast de motor en wegduiken achter de ruit. Maar ook knieën en armen moeten voldoende ondersteuning hebben er zou minder druk op de polsen moeten zijn. De nieuwe ontworpen benzinetank speelt in ieder geval een belangrijke rol in het ergonomische plaatje. Daarnaast krijgt de RC verstelbare voetsteunen spelen, ook niet verkeerd.
Een vleugje MotoGP komt terug in de in de windtunnel ontwikkelde aerovleugels, die moeten zorgen voor stabiliteit bij remmen en in de bochten.
Wie straks een RC voor uitsluitend circuitgebruik wil, heeft KTM de Track Edition. Die wordt in de fabriek in Mattighofen omgebouwd en ontdaan van alle voor de straathomologatie verplichte zaken en vervolgens opgetuigd met echte raceonderdelen. Op foto’s is deze Track Edition te herkennen aan de zilverkleurige remklauwen en de ontbrekende ABS-sensor voor. Hoeveel lichter deze uitvoering gaat zijn en hoeveel sterker het andere uitlaatsysteem hem maakt, heeft KTM nog niet meegedeeld.
De Track Edition zou nog in de loop van 2024 op de markt kunnen komen, de straatuitvoering in het voorjaar van 2025.