Eerste test Royal Enfield Super Meteor 650
We kunnen wel stellen dat Royal Enfield de laatste tijd de wind in de zeilen heeft. Er verschijnen allerlei nieuwe modellen, met als jongste telg de Super Meteor 650. In de prachtige omgeving van Marseille aan de Côte d’Azur konden we rijden met de nieuwste Enfield.
De Super Meteor is de grote broer van de in 2021 verschenen Meteor 350, een lichte cruiser met een 20 pk sterke eenpitter. De Super Meteor heeft nog iets klassiekere cruiser-looks dan de Meteor 350 en heeft ook duidelijk forsere afmetingen. Ook een volwassen gewicht trouwens, met 241 kilo rijklaar. Daar hebben zaken als echte stalen spatborden en zijdeksels en een praktische middenbok zeker een aandeel in.
Het motorblok van de nieuwe cruiser is identiek aan dat in de Interceptor en Continental GT, met enkel kleine aanpassingen aan de ECU en een kortere eindoverbrenging door een groter achtertandwiel. Met een opgegeven 47 pk bij 7.250 toeren en een maximaal koppel van 52 Nm bij 5.650 toeren, zijn de cijfers weliswaar niet zo indrukwekkend, maar in de praktijk voelt het blok duidelijk sterker aan dan de cijfers doen vermoeden. De stijlvolle twin huist in een stalen ruggengraatframe van ronde buizen, geperste delen en gietstukken. Aan de voorzijde zit een Showa-voorvork, de achtervering bestaat uit een stalen achtervork met twee klassieke stereodempers, waarvan de veervoorspanning in vijf standen is in te stellen middels de bekende klikstandenwartel.
We maken kennis met de Super Meteor op een circa 120 kilometer lange testroute die ons vanuit Marseille onder andere over de bekende Route des Crêtes voert, een slingerweg over de hoge kliffen en langs de kust. Benieuwd hoe de Royal Enfield het daar deed? Je leest het uiteraard in MotoPlus 07/2023!