Eerste test BMW R18 Roctane
Het is inmiddels het vijfde model in de R18-lijn van BMW, deze R18 Roctane. We trekken er een paar dagen op uit met de ‘King Boxer’ om hem te leren kennen.
Qua geometrie is de Roctane een opvallend vlakke R18, met een balhoofdhoek van slechts 55,3 graden. Bij de standaard R18 staat de voorvork twee graden steiler of eerder: twee graden minder vlak. De geometrie wordt bij de Roctane vooral bepaald door het voorwiel, want dat meet nu 21 in plaats van 19 inch. Voor de R18 zijn diverse wielmaten als optie leverbaar, maar de Roctane is de eerste uitvoering met een 21 inch voorwiel. In combinatie met een 18 inch in plaats van een 16 inch achterwiel. Sla je voor het eerst een been over het zadel, dan voel je het effect van de grotere wielen uiteraard nog niet. Wel het enorme gewei van een stuur, waarvoor je nog behoorlijk ver naar voren moet reiken. En uiteraard treeplanken in plaats van voetsteunen, die door BMW zo ver naar voren zijn geplaatst als de beide cilinders toestaan. Want precies op de plek van die beide uitstekende cilinders bevinden zich normaal gesproken de voetsteunen of treeplanken bij cruisers met een conventionele V-twin.
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe ‘ie rijdt. Hoe dat verging lees je in MotoPlus 14/2023, maar we kunnen alvast verklappen dat BMW er ook bij de R18 Roctane in is geslaagd om een gebruiksvriendelijke motorfiets te maken!