Premium

Eerste test BMW R18 Roctane

Het is inmiddels het vijfde model in de R18-lijn van BMW, deze R18 Roctane. We trekken er een paar dagen op uit met de ‘King Boxer’ om hem te leren kennen.

Qua geometrie is de Roctane een opvallend vlakke R18, met een balhoofdhoek van slechts 55,3 graden. Bij de standaard R18 staat de voorvork twee graden steiler of eerder: twee graden minder vlak. De geometrie wordt bij de Roctane vooral bepaald door het voorwiel, want dat meet nu 21 in plaats van 19 inch. Voor de R18 zijn diverse wielmaten als optie leverbaar, maar de Roctane is de eerste uitvoering met een 21 inch voorwiel. In combinatie met een 18 inch in plaats van een 16 inch achterwiel. Sla je voor het eerst een been over het zadel, dan voel je het effect van de grotere wielen uiteraard nog niet. Wel het enorme gewei van een stuur, waarvoor je nog behoorlijk ver naar voren moet reiken. En uiteraard treeplanken in plaats van voetsteunen, die door BMW zo ver naar voren zijn geplaatst als de beide cilinders toestaan. Want precies op de plek van die beide uitstekende cilinders bevinden zich normaal gesproken de voetsteunen of treeplanken bij cruisers met een conventionele V-twin.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe ‘ie rijdt. Hoe dat verging lees je in MotoPlus 14/2023, maar we kunnen alvast verklappen dat BMW er ook bij de R18 Roctane in is geslaagd om een gebruiksvriendelijke motorfiets te maken!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws