Nieuws

Onder de hamer

Krijg je onbedwingbare gaapneigingen bij de zoveelste BMW GS en wil je echt volledig uniek door het leven gaan, kom dan nu in actie. Catawiki veilt namelijk deze Zwitserse POWA D10 voor een geschat bedrag waarvoor je nog geen afgeleefde tweedehands GS koopt.

Deze POWA D10 lijkt rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen. Ontwerper Hans Walter bladerde waarschijnlijk ook regelmatig door Japanse mangastrips vol bosozoku-motoren. De POWA een futuristisch ontwerp noemen is een understatement. Toch had Walter in 1988 niet de intentie om de motor van de toekomst neer te zetten, maar een motorfiets met de perfecte stroomlijn qua windbescherming en Cw-waarde.

Onder al dat bizarre kuipwerk schuilt een hele gewone motorfiets. De technische basis van deze Zwitserse tijdmachine is een Yamaha FZ750. De sportieve 750cc viercilinder met de vijfklepskop is van zichzelf een fraaie verschijning, maar verschiet tot een muurbloempje naast de POWA. Opvallend is het eindresultaat zeker, maar een succes werd de POWA D10 desondanks niet. Kwestie van te ver voor de muziek uitlopen? Vergeet niet dat deze hippe blitskikker al 32 jaar oud is.

Uiteindelijk bouwde POWA slechts tien exemplaren van de D10. Daarvan zijn er zes bewaard gebleven. Je verwacht dat eigenaren van zo’n zeldzame en bijzondere motorfiets zich er liefdevol aan vastklampen en nooit meer weg doen, maar deze D10 gaat toch de verkoop in bij Catawiki. Dat wekt op zich al verbazing, maar eerlijk gezegd doet de geschatte verkoopwaarde dat nog meer. Wat is nu € 10.000/12.000 voor zo’n uniek ding met eeuwigheidswaarde? Het kan de basis vormen van een eigen minimuseum of “gewoon” jouw motor worden. De vorige eigenaar reed er ook al 6800 kilometer mee en reviseerde hem volledig in 2015. Het is dus bijna een kwestie van opstappen en wegwezen, al kom je nooit meer ongezien weg.

Te laat

De unieke en volledig gerestaureerde taximotor op de foto is weggegaan voor 45.000 euro (plus 9% veilingkosten). Honderd jaar geleden werden deze BSA’s met zijspan ingezet als taxi in London. De 770cc-zware twin Model E moest er flink aan trekken als hij twee passagiers, bagage en taxichauffeur in gang moest zetten. Geen paniek; precies daarvoor ontwikkelde BSA de tweecilinder ook. De bestuurder zit altijd in weer en wind. Passagiers kunnen de elementen buiten houden – of de zon binnen halen – dankzij het cabriodak in het span. Om de ritprijs te bepalen heeft deze BSA een echte taximeter aan boord.

Verkocht

De unieke Ducati 916 SPS met nummer 000 uit de vorige “Onder de hamer” bracht niet het vooraf ingeschatte bedrag tussen de € 35.000, – en € 40.000, – op. De teller voor de rode sportieveling bleef steken op € 30.000, -.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

17 maart, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...

Overig nieuws