Nieuws

Nieuwe Triumph Rocket 3: mag het een beetje meer zijn?

Vijftien jaar na de presentatie van de eerste Rocket 3 komt Triumph met de langverwachte opvolger en die is nog groter en nog sterker. Maar ook een aanzienlijk stuk lichter.

Indrukwekkend is in deze een understatement en dat geldt dan in eerste instantie voor het nieuwe ronduit imposante motorblok. Waar de eerste Rocket 3 een ook al niet misselijke 2.294 cc longinhoud had, is de nieuwste driepitter gezegend met een cilinderinhoud van maar liefst 2.458 cc. En dat heeft uiteraard ook zijn uitwerking op de prestaties van deze XXXL-cruiser, want met een maximum koppel van maar liefst 221 newtonmeter bij 4.000 toeren heeft de nieuwe Rocket het hoogste koppel van iedere productiemotorfiets. Ook niet onbelangrijk: het maximum vermogen is met 11% gegroeid naar 167 pk bij 6.000 toeren.

Dat zijn al meer dan indrukwekkende cijfers, maar ook niet onvermeld mag blijven dat de nieuwste generatie van de Rocket maar liefst 40 kilo lichter is dan voorheen. Dat zit deels in het liefst 18 kilo lichtere motorblok, nu trouwens voorzien van zesversnellingsbak, en deels ook in het nieuwe aluminium frame en de eveneens nieuwe enkelzijdige aluminium swingarm.

De nieuwe basis van de Rocket 3 wordt gebruikt voor twee uitvoeringen: de R en de GT. De R is daarbij de no nonsense ruige roadster, terwijl de GT met een meer naar de rijder toe gebogen stuur, verder naar voren geplaatste voetsteunen (net als bij de R verstelbaar), lager en anders gevormd zadel, rugsteun voor de passagier en een compact ruitje een wat meer toeristischer uitstraling heeft. Het gewichtsverschil tussen beide versies bedraagt trouwens drie kilo: 291 kilo drooggewicht voor de R en 294 kilo voor de GT.

De verdere aankleding van beide Rockets is verder nagenoeg identiek met Showa-vering voor en achter (achter volledig instelbaar, voor in- en uitgaande demping), Brembo Stylema-remklauwen en een flinke dosis elektronica. Beide modellen zijn voorzien van een IMU met daaraan gekoppeld bochten-ABS en tractiecontrole en daarnaast vier rijmodi, hill hold control, cruise control, TFT-dashboard, led-verlichting voor en achter, sleutelloos startsysteem en een USB-aansluiting. Daarnaast is de GT standaard voorzien van handvatverwarming (optioneel op de R). Een quickshifter is onderdeel van het uitgebreide accessoireprogramma. Ook zijn beide Rockets voorbereid op Turn-by-turn-navigatie van Google Maps. De prijzen voor beide modellen zijn nog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws