Nieuws

Na tien jaar opvolger voor BMW RnineT

Precies tien jaar na de introductie van de RnineT (ter ere van 90 jaar BMW Motorrad) presenteert BMW de R12 nineT. Die siert dus als vanzelf de honderdste verjaardag op.

In tien jaar tijd is er extreem veel gebeurd, maar de RnineT blijft ook al R12 nineT een puristische, klassieke roadster. Er is BMW zelfs veel aan gelegen geweest om de motorfiets nog klassieker en minimalistischer te maken. Dat minimalisme heeft een bijkomend voordeel voor de motorfietsfabrikant: die biedt nog meer vrijheid voor personalisatie. Met het oog daarop is het LED-achterlicht geïntegreerd in de buddyseat, zodat het gemakkelijk is om de motorfiets van een ‘short tail’ te voorzien.

De RnineT is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een serieuze pijler onder BMW’s modelaanbod. De nieuwe R12 nineT moet daar een succesvol vervolg aan geven. Het cijfer 12 in de nieuwe naam is overigens een verwijzing naar de cilinderinhoud. Zoals we dat ook kennen van de R18. De lucht- en oliegekoelde boxermotor meet dus nog altijd ongeveer 1.200 cc. In de huidige machines is dat goed voor 109 pk en 116 Nm. Wat de nieuwkomer exact gaat produceren weten we nog niet, dat maakt BMW later dit jaar bekend.

BMW heeft weer goed gespiekt in het eigen museum. De lijn van de tank via de buddyseat naar de achterzijde is gejat van de traditionele /5 en de legendarische R 90 S uit de jaren ’70. De benzinetank is een klassieke BMW boxertank, met de typerende kromming aan de onderzijde en klassieke contactpunten voor de knieën.

Op de hoogte blijven wanneer de R12 nineT op de markt komt? Kijk dan hier bij BMW.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws