MV Agusta eert de ’98’ met speciale uitvoering Superveloce
In 1943 presenteerde MV Agusta haar eerste motorblok, een 98cc-eencilinder. De Tweede Wereldoorlog maakte dat de volledige motorfiets, de MV 98, pas na de oorloog verscheen. Als eerbetoon aan die machine heeft MV Agusta een speciale versie van de Superveloce uitgebracht, de Superveloce 98 Edizione Limitata.
Opvallend aan de 98 van destijds was de bordeauxrode kleurstelling, erg ongebruikelijk in die tijd. Het gaf de eencilinder in ieder een heel elegante uitstraling. Die bijzonder kleur komt ook terug op het eerbetoon dat de Italiaanse fabrikant tachtig jaar na dato aan de ’98’ brengt, de Superveloce 98 Edizione Limitata. Deze gelimiteerde oplage van MV’s retro-sportfiets verschijnt in een oplage van slechts 300 stuks, genummerd uiteraard, en is voorzien van een in meerdere fases met de hand opgebrachte laklaag, ‘Rosso Verghera’ genaamd.
Uiteraard zijn er meer extraatjes. Een fraai embleem op de kroonplaat bijvoorbeeld, maar ook een meegeleverde bordeauxrode doos. Daarin een aantal lekkernijen: een duocover in kleur, een speciale motorhoes, een certificaat van echtheid en een bijzonder fraai uitlaatsysteem van Arrow (alleen voor circuitgebruik) en een speciale race-ECU.
Technisch is de Superveloce ongewijzigd, en dus een drager van een 798 cc metende driecilinder met achteruit draaiende krukas, titanium kleppen en 147 pk vermogen. Droog zet de triple 173 kilo op de school, maar met bovengenoemde kit gaat daar nog eens 8 kilo vanaf en komt het drooggewicht op 165 kilo. Spaakwielen met een goudkleurige afwerking, Brembo Stylema-remmen, een 5,5 inch TFT-display, een Mobisat anti-diefstal-systeem en een setje plakkerige Pirelli Diablo Rosso IV Corsa rubbers maken het plaatje compleet.
Interesse gewekt? Helaas is het merendeel van de 300 stuks dien van deze Superveloce 98 Edizione Limitata worden gemaakt al besteld door MV-dealers wereldwijd.