Modelnieuws 2019

Eicma 2018 KTM: actie en avontuur

Dat er een Adventure op basis van de afgelopen jaar geïntroduceerde 790 paralleltwin door KTM in Milaan zou worden gepresenteerd, was eigenlijk al geen nieuws meer. De Oostenrijkers hadden daarnaast echter nog wat leuks in petto!

De dikke SMC690 eenpitter maakt na een jaartje afwezigheid namelijk zijn rentree in het KTM-gamma, en wel in twee versies. Net als de nieuwe 790 Adventure trouwens.

Foto: KTM

790 ADVENTURE / 790 ADVENTURE R

Begin dit jaar sloeg KTM het de 790 Duke een volledig nieuwe weg in. Motorisch gezien dan, want de middenklasse naked werd aangevuurd door een volledig nieuw ontwikkelde paralletwin, die zich dankzij een kruktapverzet van 75° qua karakter een beetje kan vereenzelvigen met de dikke V-twin uit huize KTM. Een blok met soepele draai-eigenschappen, waarbij je met een topvermogen van 105 pk en maximum koppel van 86 newtonmeter wat prestaties betreft helemaal niets te klagen hebt.

Foto: KTM

De toekomstige 790 Adventure-rijder moet zich overigens wel tevreden stellen met iets minder paarden op stal, de exact 799 cc metende tweecilinder wordt namelijk niet één op één in het stalen vakwerkframe van de middenklasse Adventure gelepeld, maar kreeg een matigingskuur. Het topvermogen van 95 pk is overigens zeker voor een middenklasse allroad/adventure absoluut niet aan de magere kant, dat wordt in vergelijking met de Duke bij 8.000 toeren ook nog eens duidelijk eerder vrijgegeven. Bovendien is het koppel zelfs nog een zuchtje hoger dan dat van de naakte exponent.
Qua prestaties zijn beide Adventures (voorzien van een rijke standaarduitrusting met onder meer instelbare tractiecontrole en bochten-ABS) identiek, qua rijwielgedeelte bewandelen ze daarentegen een heel andere weg. Waarbij de R uiteraard met onder meer langere veerwegen, een dikkere voorvork en licht vlakkere balhoofdhoek net een wat meer avontuurlijke weg bewandelt.

Foto: KTM

690 SMC R / 690 ENDURO R

Foto: KTM

KTM en dikke eencilinders zijn net zo nauw met elkaar verweven als Nederlanders met kaas, of Oostenrijkers met Wienerschnitzels om het geografisch wat meer treffend te schetsen. De spoeling in het KTM-gamma op dat vlak was het laatste jaar akelig dun, je had de 690 Duke, maar daarmee hield het ook op. Komend jaar vind je het blok echter ook tussen de framebuizen van twee bekende gezichten terug: de 690 SMC R en 690 Enduro R maken namelijk hun rentree. Simpelweg omdat er vanuit klantenhoek nog veel vraag was naar beide.
In de SMC R is de 693 cc eencilinder goed voor 74 pk niet bekend, wel het maximale koppel, dat met 73,5 newtonmeter piekt bij 6.500 toeren. Verder is de supermoto voorzien van instelbare tractiecontrole (twee standen, uitschakelbaar), een slipper koppeling en een uitschakelbaar bochten-ABS met supermoto mode. Het drooggewicht van de machine bedraagt een heel aangename 147 kilo.
De Enduro R is in de basis identiek aan de supermoto, kan eveneens bogen op 74 pk en 73,5 newtonmeter koppel, kreeg alleen een meer offroad-waardige aankleding bestaande uit onder meer een 21 inch voor- en 18 inch achterwiel en andere vering met langere veerwegen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.