Komt Honda met een Rebel 1100?
Onlangs deden geruchten de ronde dat Honda aan een kleinere variant van zijn populaire CRF1100L Africa Twin zou werken, als concurrent voor de Yamaha Ténéré 700 en KTM 790/890 Adventure. Niet het enige gerucht waarin Honda’s grootavonturier met paralleltwin een belangrijke rol speelt, er wordt immers ook al langer gesproken over Rebel met het blok van de Africa Twin. Een patentaanvraag onderbouwt nu die geruchten.
Momenteel hebben de Japanners met de CMX500 Rebel een uitstekende ‘instap’ cruiser in het gamma, maar wie vervolgens wil doorgroeien naar een zwaardere uitvoering, komt automatisch bij de concurrentie uit. Daar komt nu zeer waarschijnlijk verandering in, want er is een patent opgedoken van een Rebel 1100, die is uitgerust met de 1.084 cc paralleltwin met 270° krukas van de Africa Twin.
In oorspronkelijke trim heeft het blok, dat reeds voldoet aan de Euro5-norm, een topvermogen van 102 pk. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat voor de nieuwe Rebel wat pk’s zijn geslachtofferd ten faveure van een rijker gevulde koppelkromme. Dat zou wettelijk gezien dan tevens de weg vrijmaken voor een terug getunede A2-variant. Het patent toont tevens de bekende DCT-versnellingsbak. Onbekend is echter of dit de enige optie is, of dat er tevens een variant komt met een conventionele manuele versnellingsbak.
Het zwaardere blok vraagt uiteraard om een volledig nieuw chassis, de lijnvoering komt echter heel sterk overeen met dat van de kleinere broeder. Verder geeft het patent nog enkele andere details prijs. Een conventionele telescoopvork voor bijvoorbeeld, evenals stereo-schokdempers achter met een piggyback-reservoir en een radiaal gemonteerde remklauw voor. De dikke 2-in-1 uitlaat lijnt aan de rechterzijde uit.
Het heeft er kortom alle schijn van dat Honda naast de kleine Rebel nu ook een zwaarder alternatief gaat aanbieden. Iets dat ongetwijfeld door veel cruiserliefhebbers erg gewaardeerd zal gaan worden. Hoe lang we er nog op moeten wachten, is helaas nog de vraag!