Honda Transalp komt terug!
Tijdens de Intermot in Keulen lanceerde Honda de nieuwe CB750 Hornet. Op basis van dezelfde 755cc paralleltwin keert komend jaar nog een bekende naam terug in de Honda line up: de Transalp. Het is inmiddels dik tien jaar geleden dat de XL700V Transalp voor het laatst op Honda’s modellijst stond. En op die lijst heeft deze vroege en vooral populaire crossover sinds 1986, toen nog met een 583 cc V-twin, altijd een vaste plek gehad. Een echte evergreen dus, want – eerlijk is eerlijk – het Honda-gamma zonder Transalp is toch een beetje als friet zonder mayonaise of als Bassie zonder Adriaan.
Wat dat betreft is er goed nieuws, want komend modeljaar gaan we deze ‘gouwe ouwe’ weer terugzien in de 2023-opstelling van de Japanners en wel als XL750 Transalp.
Uiteraard helemaal up-to-date qua looks en techniek en voorzien van de nieuwe 755cc paralleltwin met 270-graden-krukas die Honda onlangs presenteerde in een andere 2023-nieuwkomer, de CB750 Hornet (zie MotoPlus 20/2022). En daarmee past de Transalp-nieuwe-stijl mooi in het gat tussen de CB500X en de CRF1100L Africa Twin. Deze twin met Unicam-cilinderkop (enkele bovenliggende nokkenas die zowel in- als uitlaatkleppen bedient) zit goed in z’n jasje met 92 pk vermogen en 75 Nm koppel. Wel is door iets andere settings van het ride-by-wire het motorkarakter meer op toeren en comfort afgestemd. Aan dat ride-by-wire zijn trouwens vijf rijmodi gekoppeld, waarvan vier (Sport, Standard, Rain en Gravel) met eigen settings voor vermogen, motorrem, ABS en tractiecontrole (met geïntegreerde wheelie-controle). De vijfde User-modus is een vrij configureerbare en kun je dus naar eigen voorkeur inrichten. Al je instellingen vind je terug op een 5 inch TFT-scherm met smartphone-connectiviteit (Honda Smartphone Voice Control system, HSVCs).
De twin heeft een plek in een nieuw stalen frame met geïntegreerd subframe, dat volgens Honda met een gewicht van 18,3 kg trouwens 10% lichter is dan het frame van de CB500X. Over kilo’s gesproken: rijklaar zet de nieuwe XL750 Transalp een behapbare 208 kilo op de schaal, zes kilootjes minder dan de laatste Transalp. Ook de zithoogte is met 850 millimeter goed te doen voor een motorfiets in dit segment, maar optioneel is er ook een 820 millimeter hoog zadel leverbaar.
De voorzijde wordt afgeveerd door een 43 millimeter Showa SFF-CA upside-down-voorvork met een flinke 200 millimeter veerweg en de achterzijde door achterschokdemper met 190 millimeter veerweg van dezelfde fabrikant. Zowel voor als achter zijn de stelmogelijkheden echter beperkt met alleen stelmogelijkheden voor de veervoorspanning. De wielcombinatie (draadspaakwielen) is een 21/18-inch-combi met 90/90-21 en 150/70-18 banden met binnenbanden. Wat de banden betreft kan de Transalp worden geleverd op de Metzeler Karoo Street of Dunlop Mixtour.
Het ruitje is helaas niet verstelbaar, maar een hogere ruit en winddeflectoren zijn als accessoire leverbaar. Dat geldt ook voor een quickshifter en een vijftal uitgebreide accessoirepakketten: Urban, Touring, Adventure, Rally en Comfort.
De prijzen heeft Honda nog niet bekendgemaakt, de kleuren wel. De nieuwe XL750 Transalp komt er in matgrijs metallic, matzwart metallic en in een mooi eerbetoon aan de eerste Transalp, Ross White Tricolour.