Nieuws

‘Gelekt’: nieuwe Moto Morini’s 2023-2025

In een interview met Moto-Morini baas Alberto Monni dook onlangs een ‘roadmap’ tot 2025 voor het Italiaans/Chinese merk op. Daarop waren vier nieuwe modelfamilies te zien met twaalf V-twins met een cilinderinhoud tussen 750 en 1.200 cc.

Bijna terloops verscheen in een video-interview met Monni door het Italiaanse Moto.it een stilstaand beeld met een ‘roadmap’ 2021 tot 2025. Daarop zijn vier nieuwe modelfamilies met 750 cc, 925 cc en 1.200 cc cilinderinhoud zien, allemaal V-twins trouwens. Of het fake is of een staaltje guerrilla-marketing is niet duidelijk. Toch lijkt er een kern van waarheid in dit ‘lek’ te zitten, want een nieuwe 750-serie is al aangekondigd en hetzelfde geldt voor de 1200 X-Cape allroad. We duiken er eens dieper in.

Al ‘uitgelekt’ en bevestigd in het interview met Monni: de X-Cape 1200 wordt op de EICMA 2023 gepresenteerd als nieuw model voor 2024. Het motorblok is de bekende Bialbero Corsa Corta V-twin, met meer dan 120 pk vermogen en Euro5+-proof. Een blik op de roadmap leert echter dat dit niet de enige nieuwe 1200 van Moto Morini blijft tot 2025. Onder de noemer ‘Modern Classic’ moet er in 2025 een tweede model met de 1.200cc V-twin komen. Er was tussen 2018 en 2020 al een dergelijk model, de Milano. Dat zou één manier zijn om de V-twin te gebruiken in een klassieke setup. Een andere zou een de Super Srambler kunnen zijn, waarvan Moto Morini op de EICMA van 2019 al het bijna-productierijpe concept toond.

Daarnaast lijkt de 650-serie uitgebreid te worden met een bobber of kleine cruiser met de  paralleltwin van de Seiemmezzo in de stijl van de Honda CMX500 Rebel of Kawasaki Vulcan S. Twee verdere innovaties voor dit segment duiken ook op in het modelplan, waaronder een bobber met een V-twin en 750 cc cilinderinhoud, die al te zien is op het screenshot. Mogelijk gaat het hier om een verkleinde Bialbero-motor. Met de grote V-twin staat er een derde model op stapel onder de noemer Bobber/Dragster, keurig verborgen onder een digitaal kleed.

In het interview bevestigde Alberto Monni in principe dat het eerste model van de nieuwe 750cc-V-twin-lijn lijkt op de Corsaro, een naked bike dus. Deze is al terug te vinden op het screenshot bij de balk ‘V2 750 S’ onder de kolom ‘Naked’. Daarnaast staat een ander nieuw model in het Sport Touring-segment, een crossover-model met 17-inch wielen. Verder in dezelfde balk ook een X-Cape met de nieuwe V-twin onder de kop ‘Adventure’. Monni noemt de X-Cape en het crossover-model niet expliciet, maar hij somt wel verschillende innovaties voor de EICMA 2023 op. Verder moet de nieuwe 750cc V-twin in de ‘V2 750 N’-lijn een ander model aandrijven dat onder de kop ‘Discovery’ staat. Met andere woorden, naast de X-Cape-stijl allroad, mogelijk dus een iets eenvoudiger uitgeruste modelvariant.

Tussen de 1.200cc V-twin en de 750cc V-twin bevat Moto Morini’s modellenplan tot 2025 nog de tot nu toe volledig onbekende V-twin met 925cc – en dat in combinatie met drie geplande modellen. Eén daarvan in de categorie ‘Discovery’, met 17-inch wielen, een naked bike met agressieve lijnen en – opmerkelijk – zelfs een supersport. Qua vermogen zou de 925cc V-twin het midden houden tussen de ruim 120 pk van de 1.200 en de waarschijnlijk 75 tot 80 pk sterke 750. Denkbaar en vergelijkbaar met de concurrentie zou 115 tot 120 pk zijn. Kortom, de komende maanden weten we waarschijnlijk meer.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws