Getest

Eerste test Harley-Davidson Sport Glide 2018

Eind vorig jaar lanceerde Harley-Davidson de nieuwe Softail-lijn, bestaande uit acht modellen, met uiteenlopende karakters door verschillende wielmaten, zitposities en styling. Daar komt nu een negende familielid bij: de Sport Glide. We konden deze veelzijdige Softail-variant rijden op het vulkanische eiland Tenerife. In hartje winter in perfect weer over dito wegen door een welhaast betoverend landschap sturen – het lijkt de Sport Glide op het lijf geschreven.

Tekst: Koen Albers; Foto’s: Harley-Davidson

In een ’s morgens al perfect zonnig weertje daal ik neer in het 680 mm lage zadel van een ontklede Sport Glide. Met de forward controls zit je met je benen ver naar voren in een ontspannen houding voor je knieën. Het stuur is relatief compact en komt niet al teveel naar je toe, wat een meer dynamisch gevoel geeft. De eerste versnelling gaat er met een flinke klak in, de koppeling grijpt prachtig soepel aan en het blok reageert mooi op het gas. Wegrijden gaat als vanzelf en ook de balans van de motor voelt vanaf de eerste bocht al prettig aan. De Sport Glide voelt een stuk lichter en ook compacter aan dan de Touring-modellen waar ik als laatste mee heb gereden. Niet zo gek, het gewicht is met 317 rijklare kilo’s grofweg tussen de 60 en 110 kilo lager!

Goed doseerbaar
De koppeling met bekrachtiger gaat redelijk licht. Zowel het koppelingshendel als het remhendel zijn niet verstelbaar, maar staan niet al te ver van het stuur. De voorrem – een enkele 300mm-schijf met vierzuigerremklauw – is niet fel, maar als je wat harder doorknijpt brengt hij probleemloos de voorband aan het gillen. Om de maximale remvertraging te halen, is het bij dit soort lange en lage motoren wel zaak de achterrem er flink bij te pakken, omdat ook tijdens voluit remmen veel gewicht op de achterzijde blijft staan. De achterrem is goed doseerbaar en krachtig. Ook positief is dat het ABS mooi laat en vloeiend ingrijpt, waardoor je er zelden iets van merkt.

Het Milwaukee Eight-motorblok is er in verschillende versies, en niet alleen qua cilinderinhoud (107 en 114 cubic inch c.q. 1.745 en 1.868 cc). In de Softail-serie wordt gebruik gemaakt van de variant met de precisie-oliekoeling voor de heetste plekken (de zones rond van uitlaatkleppen); de precisie-vloeistofkoeling wordt alleen gebruikt op de Touring-modellen met grote kuipen.

Stijfheid
Een wezenlijk verschil is verder dat het blok in de Softail twee balansassen heeft, het Touring-blok slechts één. Dit is omdat bij de Touring-modellen het blok in rubbers is opgehangen, terwijl het blok bij de Softails vast in het frame is gemonteerd. Hierdoor draagt het bij aan de totale stijfheid van het frame, maar trillingen worden ongedempt doorgegeven aan de rest van de motor.

Het resultaat is dat bij de Touring-modellen het blok stationair meer staat te schudden, maar dat op kruissnelheid vrijwel alle trilingen worden weggefilterd door de rubber ophangpunten. Het blok van de Softails produceert minder trillingen en is stationair merkbaar rustiger, maar je voelt hem altijd lopen, het is meer aanwezig, juist als je pittiger gas gaat geven. Daarbij zijn het vooral de verbrandingsklappen die je voelt, de mechanische trillingen vallen enorm mee.

Potentieel succesnummer
Samenvattend kunnen we stellen dat de Sport Glide dankzij zijn prima stuureigenschappen, vlotte prestaties en de handige demontabele stuurkuip en koffers zijn belofte als veelzijdige alleskunner zeker waarmaakt. Wie een motor in dit genre zoekt, zal zeker aangenaam verrast zijn door de rijeigenschappen. Een potentieel succesnummer. Benieuwd naar het hele verhaal? Dat lees je in MotoPlus 3, vanaf 8 februari in de winkel.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws