Nieuws

De andere driewieler: Marabese Design Blade

Scooterconcepten met drie wielen zijn niet nieuw. Toch is het idee van Marabese Design op zijn zachtst gezegd wel vernieuwend. In plaats van twee naast elkaar geplaatste voorwielen, staan ze bij dit concept namelijk achter elkaar.

Grote voordeel daarvan is, volgens Marabese Design, dat de motor een stuk meer kan vervoeren. Zeker met het oog op de Aziatische markt, waar motorscooters vooral als gebruiksvoorwerp gezien worden, een groot voordeel. Daarnaast bieden twee voorwielen ook meer grip en stabiliteit. Klinkt misschien wat vergezocht. Maar rekening houdende met de lange staat van dienst van het Italiaanse Marabese Design, dat onder meer voor Moto Guzzi, Triumph, Yamaha, Aprilia en Piaggio werkte, zit er ongetwijfeld een kern van waarheid in.

Daarnaast is het niet zomaar een bevlieging, maar wordt er al lang aan het concept gewerkt. Al sinds 2006, zo laat Marabese Design weten. Wat deze Blade, zoals de driewieler heet, afzet tegen andere meerwielige motorfietsen, is dat het geheel door zijn inrichting een stuk slanker is. Hierdoor wordt, volgens Marabese Design, de wendbaarheid van een tweewieler gecombineerd met de voordelen van een driewieler.

De huidige prototypes van de Blade rijden met tien inch voorwielen rond. Maar Marabese Design heeft ook testen met 12 inch wielen uitgevoerd. De Blade is aan de voorzijde uitgerust met twee enkelzijdige swingarmen die samen door een enkele monoschokdemper worden afgeveerd. Aan de achterzijde zit een in de swingarm geïntegreerde aandrijfunit. Bij het testexemplaar gaat het daarbij om een 300cc eencilinder uit de stal van Piaggo. Maar ook tweecilinders van 500 of 550cc behoren volgens Marabese Design tot de mogelijkheden.

Marabese blade 2

Concept: Marabese Design

Of we de bijzondere motorscooter ooit op de markt gaan zien, moet nog blijken. Momenteel is de Blade namelijk nog verre van serierijp. Marabese Design heeft ondertussen aangegeven wel door te gaan met de ontwikkeling van de motor.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws