Nieuws

BMW geeft elektromotor de boxer-look

Om antwoord te krijgen op de vraag hoe een volledig elektrische motor van BMW eruit zou kunnen zien, heeft het Duitse merk de Vision DC Roadster ontwikkeld. Een opvallend vormgegeven naked, die ondanks het ontbreken van een boxerblok wel dicht bij het kenmerkende design blijft.

Waar je bij een reguliere motor het motorblok zou verwachten, heeft BMW haar concept voorzien van een verticaal geplaatste accu. De koeling hiervan gebeurt middels twee zijdelings geplaatste radiateurs die beiden voorzien zijn van een ventilator, wat een beetje de looks van een boxerblok na moet bootsen. De cilindervormige elektromotor is onder de accu geplaatst en heeft een directe verbinding met het achterwiel middels een aandrijfas. Een beetje vergelijkbaar met de cardan van BMW’s vroegere R32. Dit past ook goed bij de opengewerkte duolever-voorvork.

Kijkende naar het zijaanzicht is te zien dat BMW voor een behoorlijk vlakke balhoofdhoek heeft gekozen, waardoor de motor als geheel, ondanks het forse voorwiel, toch een sportief voorkomen heeft. Dit wordt onderstreept door de bijzonder sportieve zit. Omdat er bij een elektrische motor niet geschakeld hoeft te worden, zitten er bij de voeten verder geen pedalen. De achterrem is naar het stuur verplaatst.

BMW zelf laat weten dat de Vision DC ‘een gevoel van lichtheid en dynamisch rijden geeft’. Zo heeft het Duitse motormerk ervoor gekozen het aluminium brugframe, waarbij je tussen de framebalken door direct op de accu kunt kijken. Verder is de machine aangekleed met lichtgewicht materialen als koolstofvezel. Hoe dynamisch deze machine in de praktijk daadwerkelijk rijdt is de vraag, maar als we naar de zitpositie, de lange wielbasis en de vlakke balhoofdhoek kijken, is dat vermoedelijk ook iets minder.

Als de motor gestart wordt, bewegen de koelelementen iets naar buiten, wat aangeeft dat de motor klaar is om de vertrekken. Omdat er bij een conceptmotor geen grenzen zijn, is BMW verder gegaan dan de fiets zelf. Zo is er ook een tweedelig pak ontwikkeld dat naast de benodigde veiligheid ook voorzien is van enkele connectivity-mogelijkheden. Deze wordt aangevuld met een rugzak die middels mageneten aan de jas bevestigd kan worden.

Over verdere technische specificaties heeft BMW geen uitspraken gedaan.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws