+ Plus

Newsflash 10 – 2006

MOTORZAAK IN THE PICTURE BRUGGEMAN MOTOREN, NIEUW VENNEP Het begon allemaal in 1983 met het huren van een ruimte ter grote van twee garageboxen in het autobedrijf van zijn vader. Acht jaar later bleek die locatie te klein en week eigenaar Eric Bruggeman (44) uit naar de Havenstraat in Nieuw Vennep. Inmiddels zijn er ook nog twee andere zaken bijgekomen, Ducati Amsterdam Airport en Honda Motor Amsterdam, waardoor het totale bedrijf nu zo’n 2000 vierkante meter beslaat. De passie voor motoren is nog net zo groot als 23 jaar geleden. Het gaat er tegenwoordig wel iets rustiger aan toe, maar off-road rijden op zijn Yamaha WR450F is nog steeds één van z’n grootste hobby’s. Bruggeman Motoren is dealer van alle Japanse merken. Daarnaast is er een prominente rol weg gelegd voor de grotere Italiaanse merken, waarbij Ducati de boventoon voert. Het draait bij de verkoop echter niet alleen om de standaard fietsen, Bruggeman is namelijk ook actief in de bouw en verkoop van specials. Dit kan variëren van een getunede Ducati 999R, tot een omgebouwde Supersport 1000 DS. Het meest bijzondere model dat momenteel de showroom siert, is een 185 pk sterke MV Agusta F4 1000 Veltro, waarvan er slechts 99 gebouwd zijn. In het vijftien personeelsleden tellende bedrijf is tevens een groot gedeelte ingericht voor de verkoop van onderdelen en motorkleding. Dainese, Shoei en Arai nemen daarbij het grootste deel van de ruimte in beslag, maar ook andere bekende kledingmerken zijn ruimschoots vertegenwoordigd. Bijzonder hierbij is dat de klant middels een orderwatch-systeem zelf kan volgen wat de status van zijn of haar bestelling is. Bruggeman wil dit systeem in de toekomst nog verder uitbreiden. “Er is momenteel nog veel telefoonverkeer tussen ons en de klant. Het is gewoon veel makkelijker wanneer op ieder tijdstip van de dag via internet de voortgang van bijvoorbeeld een reparatie gevolgd kan worden”, vertelt de eigenaar. De verwachtingen voor het komende jaar zijn lichtelijk positief. “Het zal niet eenvoudig worden, maar ik denk wel dat wij hetzelfde resultaat zullen behalen als in 2005. Met Japanse merken alleen is het moeilijk om je te onderscheiden. Italiaanse machines zijn wat dat betreft iets exclusiever, en samen met onze specialbouw kunnen wij de klant iets bijzonders aanbieden. Dat geeft ons misschien net dat streepje voor.” Bruggeman Motoren, Haverstraat 27, 2153 GB, Nieuw Vennep, tel. 0252-686226, info: www.bruggeman.nu CROSSMODELLEN 2007 INJECTIE KWESTIE VAN TIJD Bij Suzuki zitten er grote veranderingen aan te komen in het cross-segement. Het lijkt er sterk op dat nu ook de RM-Z250, als laatste van de Japanse crossers, voor modeljaar 2007 een aluminium frame krijgt. Dit brugframe is naar alle waarschijnlijkheid een verkleinde kopie van het frame van de 2005 RM-Z450. Ook is de kans groot dat de Suzuki technici het niet echt supersterke blok wat hebben opgepept. Dat het vierklepsblok met dubbele bovenliggende nokkenassen daar het potentieel voor bezit, heeft Kawasaki – dat het blok samen met Suzuki ontwikkelde – al bewezen met de 2006-versie van de KX250F. De grootste ontwikkeling behelst echter het toepassen van benzine-injectie. Yamaha zette vorig jaar al eens een prototype met injectie in, maar inmiddels wordt er door meer fabrikanten druk geëxperimenteerd. Honda en Suzuki doen dat hoofdzakelijk via Gas Gas, Sherco de trialmotoren van Honda, maar in 2008 zouden we benzine-injectie voor het eerst op in serie geproduceerde Japanse crossers tegen kunnen gaan komen. Honda heeft de modellijn voor 2007 al gepresenteerd en heeft de populaire CRF450R op een flink aantal punten aangepakt. Zo is de carburateur aangepast een voor betere gasaanname en zijn de uitlaatkleppen verkleind voor een soepeler vermogensafgifte. Door een nieuw subframe kan de uitlaatdemper wat meer naar voren worden geplaatst voor een verbeterde massacentralisatie. Een nieuwe remcilinder moet de remkracht van de voorrem met een aanzienlijke 15% verbeteren. Voorserie van de 2007 RM-Z250, die nu ook een aluminium frame krijgt. De grootste omwenteling in de crosswereld is ongetwijfeld injectie. In 2008 verwacht op veel crossers en niet alleen op die van Suzuki. De 2007 CRF450R: verbeterde gasaanname en soepeler vermogensafgifte. LUCHTMACHT VAN REV’IT Een jack dat gebruikt kan worden in de meest uiteenlopende omstandigheden verdient een krachtige naam. Dat jack heeft REV’IT Airforce genoemd. Deze textieljas is gemaakt van verschillende materialen en heeft een uitneembaar wind- en waterdicht en ademend Hydratex membraam. Zonder dit membraam is de jas volledig geventileerd, maar dus niet langer waterdicht. De geperforeerde rugprotectie moet zorgen voor een goede balans tussen draagcomfort en veiligheid. Meer CE-protectie zit op schouders en ellebogen. Het jack zes zakken, waarvan twee binnenzakken, en verstelbare kraag- en bovenarmsluitingen. De €249,- kostende Airforce is er in diverse heren- en damesmaten en in de kleuren zwart en zilver. Info: www.revit.net SCHUBERTH VERKOCHT Een groep investeerders, verenigd in Tricadis Capital Frankfurt, heeft onlangs de Duitse helmfabrikant Schuberth met zijn 425 werknemers overgenomen. Met een financiële impuls willen de nieuwe eigenaren er voor zorgen dat de ondernemingsdoelen van Schuberth worden gehaald. Schuberth wil per jaar een omzetstijging van dik 10% realiseren. Info: www.schuberth.de. NIEUW PIRELLI RUBBER Diablo Corsa III heet de nieuwste set banden van Pirelli. Profiel en contour van deze sportieve band verschillen niet van die van voorganger Diablo Corsa, maar de achterband van de III heeft twee verschillende rubber compounds. In het midden – het loopvlak dus – is het rubber harder, terwijl de beide zijkanten een compound hebben die overeenkomt met dat van de Dragon Supercorsa pro SC2. Voor de voorband is een compleet nieuwe rubbercocktail ontwikkeld en daarnaast zijn de draadlagen van het karkas grondig gewijzigd. De Diablo Corsa III is speciaal gemaakt voor de zeer sportief aangelegde straatrijder, die zeer regelmatig met zijn motor op het circuit te vinden is. Op het snelle Italiaanse Monza werden de eerste meters gedraaid met de nieuwe Pirelli’s, die tijdens deze sessie al snel overtuigden. Waar stuurcorrecties vaak nodig zijn om een motor met nog niet volledig opgewarmde banden voor een bocht om te leggen, is daar bij de nieuwe Pirelli’s nauwelijks sprake van. Veel punten pakken deze nieuwe Diablo’s tijdens remmen, maar ook op het gebied van grip, bochtenstabiliteit, oprichtmoment en feedback komen ze uitstekend voor de dag. De Diablo Corsa III is inmiddels leverbaar in de maten 120/70ZR17 (€236,80) en 180/55ZR17 (€320,10). Een 190-achterband volgt snel en gaat €326,- kosten. ZOMER BIJ BERING Bij Bering heeft de zomer toegeslagen en dat onderstrepen de Fransen met een fris zomerjack met een wat minder zomerse naam, de Tornado. Dit eigentijds gelijnde jack is gemaakt van zogeheten open mesh/aramide, waardoor je minder zou transpireren. Het jack is verder voorzien van diverse Knox-protectiedelen. Waterdicht is ‘ie niet, maar door een ingebouwd regenjack in één van de binnenzakken kun je het toch droog houden. De Tornado is er in de kleurcombinaties zwart/wit en zwart/blauw en in de maten S t/m 4XL. De prijs bedraagt € 155,-. Info: www.bering.fr. AAN DE KAPSTOK Meestal verdwijnt motorkleding na een ritje in een muf ruikende schuur of garage, omdat het simpelweg te zwaar is voor de kapstok in de hal. Motozoom biedt een handig alternatief in de vorm van een robuust uitgevoerde stalen kapstok die speciaal ontworpen is voor motorkleding. Er is ruim voldoende ‘hangplek’ voor de kleding, terwijl de handschoenen een apart vakje hebben. Voor een helm is bovenop ruimte. Deze kapstok kost € 39,95 voor een solo-uitvoering en €59,95 voor een duo-uitvoering. Info: www.motozoom.nl. Bild aus MRD 11/2006 seite 46 unten VERBETERE SPEED TRIPLE REMMEN We maakten al eerder melding van het feit dat de Triumph Speed Triple van modeljaar 2005 een probleem met de voorrem heeft. Naarmate de remblokken slijten komt het drukpunt het steeds dichter bij het stuur te liggen, waardoor de vrije slag van het remhendel dus navenant groter wordt. Stroef glijdende remzuigers in de Nissin-klauwen bleken de oorzaak. Dealers kunnen dit oplossen door de zuigers met speciaal vet te behandelen, maar om het probleem helemaal uit de wereld te helpen is de 2006-serie voorzien van nieuwe remzuigers. Deze zuigers, die je ook op de Daytona 675 tegenkomt, zijn te herkennen aan het zwarte in plaats van verchroomde oppervlak. Volgens Triumph blijven deze zuigers ook soepel bewegen als de blokken slijten. Boven de oude zuigers met verchroomd oppervlak en onder de soepeler bewegende variant met zwart oppervlak van het 2006-model. Prima remmen op de 2006 Speed Triple. EXTRA BOS PK’S De Nederlandse uitlatenfabrikant Bos Performance Exhaust Systems heeft goed nieuws voor de eigenaren van een Kawasaki ZX-10R, KTM Supermoto of 990 Adventure, een Suzuki GSX-R600 of GSX-R750 en van een Yamaha FZ1, YZF-R1 of YZF-R6, want daarvoor heeft het nieuwe einddempers op de markt gebracht. De dempers leveren niet alleen extra vermogen – van 2 pk extra voor de YZF’s tot elf pk voor de beide KTM’s – maar zijn ook nog een stuk lichter dan de originele einddempers. Prijzen beginnen bij € 379,-. Info: www.bike-design.nl. EBC REMDELEN Het Engelse EBC Brakes is al ruim 25 jaar fabrikant van remdelen voor de hele automotive branche. Sinds kort heeft RS Trade Almere remmen van EBC opgenomen in haar accessoireprogramma. De remblokken zijn opgedeeld in drie segmenten (motorcross en ATV, sportief gebruik en race) en zijn beschikbaar in drie varianten: black (organisch), red (carbon/graphite) en gold (gesinterd). Ook de remschijven zijn in drie verschillende versies verkrijgbaar, namelijk cross, toer en een Ø 320 mm schijf voor supersports. Naast bovengenoemde remdelen zijn er van EBC Brakes ook remschoenen en koppelingen in diverse kwaliteiten en toepassingen leverbaar. Info: www.rstrade.nl. RACEN MET EEN ROAD STAR Een Yamaha Road Star met een beetje peper in z’n reet. Met die gedachte begon de Amerikaanse custombouwer en oud-coureur Roland Sands aan de ‘verbouwing’ van deze 86 pk sterke cruiser. De cilinderinhoud van de 1670cc V-twin werd vergroot naar 1850cc en het vermogen nam mede daardoor bijna met twintig paarden toe tot 105 pk. Patrick Racing nam de airbox onder handen, monteerde forse 42mm-carburateurs, bewerkte de inlaatkanalen en monteerde grotere kleppen en klepveren met titanium klepveerschotels. Frame, swingarm, tank en het woest ogende uitlaatsysteem zijn eigen creaties van Sands. Opvallend zijn verder het oliereservoir tussen de voorste framebuizen en het feit dat de tandriemaandrijving van de Road Star het veld heeft geruimd voor een ketting. Luxe veerelementen van Öhlins ronden het geheel af. Info: www.rolandsands.com. DOEK VALT VOOR NORTON Vier jaar terug presenteerde het Amerikaanse Norton Motorcycles het prototype van de bloedstollend mooie Commando VR880. Daar zal het helaas bij blijven. Het bedrijf kon de eindjes niet meer aan elkaar knopen en is onlangs definitief gesloten. Het team rond Kenny Dreer kwam rond de tien miljoen dollar te kort om het uiteindelijke model, de Commando 961, daadwerkelijk in productie te laten gaan. MV AGUSTA EN KAWASAKI IN PRIJZEN De MV Agusta F4 1000 Senna en de Kawasaki ER-6n zijn de belangrijkste prijswinnaars geworden bij de verkiezing ‘The World’s Most Beautiful Motorcycles’. De F4 1000 Senna won in de categorie sportmotoren en de ER-6n bij de nakeds. De jury, waarin onder andere Giacomo Agostini zitting had, beoordeelde in totaal 26 motoren en scooters. Andere prijswinnaars zijn de Husqvarna TE510 Centennial (off-road), de Aprilia Scarabeo (scooters), de Ducati 999R Xerox (specials) en de Ducati Hypermotard (prototypes). Speciale prijzen waren er voor de MV Agusta Brutale R en de Harley-Davidson Screamin’ Eagle V-Rod Destroyer. HARLEY-ONDERDELEN VIA INTERNET Voor veel Harley-rijders is Motorcycle Storehouse een bekende naam. Sinds kort biedt deze distributeur van Harley-onderdelen en –accessoires de mogelijkheid om alle 24.000 artikelen uit de catalogus te bestellen via de website van Motorcycle Storehouse dealer Cor Taal uit Leeuwarden. Bestellingen zijn af te halen in Friesland of je kan ze thuis laten bezorgen. Info: www.cortaal.nl SUZUKI KLEDINGLIJN 2006 Suzuki heeft weer een aantal kledinglijnen op de markt gebracht die volledig in het teken staan van motorsport. De blauw uitgevoerde “Team Gear” kleding is gelinkt aan de wegrace en de geel uitgevoerde “MX Gear” kennen we uit de motorcross. Beide kledinglijnen bestaan onder andere uit t-shirt, polo, zipper-fleece, all weather jack en caps. Daarnaast is er ook nog de “Highline Gear” lijn. De kleding is van hoge kwaliteit en verkrijgbaar in diverse maten. Naast de verschillende Gear-kledinglijnen heeft de Japanse motorfabrikant ook een complete helmenlijn gelanceerd. Voor ieder motorsegment is er een helm beschikbaar. Alle helmen voldoen aan de ECE-norm 22-05 en zijn verkrijgbaar in diverse maten. Voor een compleet overzicht van de nieuwe helmen- en kledinglijnen, kijk op www.suzuki.nl. BREMBO-REMMEN VOOR JAPANNERS De gangbare Japanse supersports zijn over het algemeen voorzien van een goed stel stoppers, maar volgens de Italiaanse specialist Brembo kan het altijd beter. Daarom brengen zij nu de nieuwe High Performance remklauw op de markt. De standaard radiale remklauwen van Honda, Suzuki, Kawasaki en Yamaha kunnen zonder problemen door deze radiale klauwen worden vervangen. De remklauwen worden als kit geleverd en die bestaat onder andere uit twee remklauwen, gesinterde remblokken en twee temperatuurstickers. De remklauwen zijn te combineren met de eveneens nieuwe, volledig zwevende, remschijvenset. De verkoopprijzen zijn €1549,- voor de klauwenset en €689,- voor de schijven. Info: www.sparkstrading.nl REMUS REVOLUTION Uitlaatfabrikant Remus levert voor de Suzuki GSR600, de Kawasaki ZX-10R en de BMW F800S/ST en R1200S speciale versies van de Revolution. De dempers zijn EEG goedgekeurd en hebben een verwijderbare dB-killer. Voor de GSR600 zijn aluminium en titanium varianten leverbaar, dat geldt ook voor de Kawasaki en de BMW S/ST, die daarnaast ook nog kunnen worden uit gerust met een carbon-uitvoering. Voor de R1200S is ook een unieke zwarte RVS-uitvoering voorhanden. De Revolution is er al vanaf € 432. Info: www.hocoparts.nl TOERISTISCH NEDERLAND ROND Ruim 3000 toeristische bezienswaardigheden in eigen land heeft de ANWB gebundeld in de Toeristische Atlas Nederland. Deze luxe ringband op A4-formaat bevat ondermeer een losse wegenkaart van Nederland (schaal 1:300.000), een apart boekje met vijftig dagtrips en dertig themakaarten en meer dan tweehonderd uitneembare kaarten, plattegronden en beschrijvingen van de diverse bezienswaardigheden. Alle bestemmingen zijn dus makkelijk los mee te nemen. Als extraatje bevat deze atlas €120,- aan kortingsbonnen voor diverse attracties en parken. De Toeristische Atlas Nederland kost €42,50 en is onder andere verkrijgbaar bij alle ANWB-filialen. Info: www.anwb.nl RED BULL X-FIGHTERS DVD Red Bull X-Fighters is een stuntteam dat over de hele wereld het publiek letterlijk op het puntje van de stoel krijgt. De stunts van het afgelopen seizoen van de KTM Freestyle sterren zijn nu beschikbaar op DVD. Waaghalzen als Ronnie Renner, Dani Torres en Matthieu Rebeaud laten zien dat je ook nog heel andere dingen kunt doen met een crosser dan alleen hard door het zand. De prijs van de DVD is €19,73 bij de KTM dealer, maar kan ook besteld worden op www.redbullxfighters.com. Dan betaal je €25,50 exclusief verzendkosten. INVESTEERDERS MZ AFGESCHEEPT Het had allemaal zo mooi kunnen zijn: een hagelnieuw businessplan, nieuwe modellen en een nieuw imago voor het oeroude Duitse merk MZ. Sterker nog, er waren zelfs al investeerders gevonden die ettelijke miljoenen in het motorconcern wilden pompen. Het Maleisische moederbedrijf Hong Leong strooide echter op het laatste moment roet in het eten en duldde geen bemoeienissen van buitenaf. En dat terwijl president Steve Yap van het Aziatische concern tijdens eerdere gesprekken had aangegeven er absoluut geen problemen mee te hebben, wanneer er nieuwe aandeelhouders zouden worden aangetrokken. Voor initiatiefnemer van de reddingsoperatie, oud MZ topman Dr. Christoph Baumgärtner, is de kous daarmee af en zullen er geen nieuwe plannen worden bedacht. Een ding maakt hij wel duidelijk: op een overname door het oude management en enkele investeerders hoeven we niet te rekenen. LENGTE: 3,1 METER In de Verenigde Staten is het bouwen van een custom de gewoonste zaak van de wereld. Hier aan de andere kant van de oceaan zijn de zelfbouwers echter maar heel sporadisch te vinden. En helemaal bouwers als Clemens Leonhardt. Bij het zien van een vliegtuigwiel begon ooit het idee te broeien om deze als basis te gebruiken voor een zelfgebouwde tweewieler. Bleef het de eerste paar jaar slechts bij enkele ideeën, momenteel is de bouwer uit het Duitse Eppingen al behoorlijk ver gevorderd met de bouw van zijn Gunbus, zoals hij zijn schepping noemt. Het ontwerp mag er al zijn, maar kijkend naar de technische specificaties, is onze nieuwsgierigheid helemaal aangewakkerd. Wat te denken van een cilinderinhoud van 6728 cm³, een koppel van 700 Nm en 350 pk op de krukas? En nee, het is niet zoals je zou verwachten een dikke V8 die onder de kolos wordt geschroefd, maar gewoon een ‘nette’ 45º graden V-twin. Ook de maten van de machine liegen er niet om, lengte van 3,1 meter, wielbasis van 2,2 meter en een hoogte van 1,34 meter: duidelijk niet voor de kleineren onder ons weggelegd. Wanneer de Gunbus eindelijk de weg op gaat is nog niet bekend, maar wij wachten in ieder geval gespannen af. Info: www.leonhardtweb.de. BREMBO GAAT INTERNATIONAAL Waren Brembo-remblokken altijd alleen voorbehouden aan een select groepje Europese motoren, vanaf nu kan iedere nieuwe machine worden uitgerust met een setje echte Brembo’s. Bovendien zijn er verschillende compounds ontwikkeld voor verschillende doeleinden, van motorsport op het allerhoogste niveau tot het reguliere woon-werk-verkeer. Er zijn vier verschillende compounds voorhanden: origineel (gelijk aan eerste montage), carbon-keramisch (straat of race), gesinterde straat of race en off-road. Prijzen beginnen bij € 21,- per set. Info: www.sparkstrading.nl

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-