+ Plus

Compacttest Honda CB750 A2

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van doorgewinterde motorrijders. En nu waarschijnlijk ook die van de
beginners, want zelfs in deze geknepen A2-uitvoering met 48 pk is de Hornet een kleine ster.

Twee verrassingen in Schotland: de zon schijnt aan de hemel – althans tijdelijk – en hier op aarde wacht een kleine première: in de romantische Schotse Hooglanden laat Honda een handjevol Europese journalisten kennismaken met de A2-versie van hun ster van 2023, de CB 750 Hornet. In dit geval dus met 48 in plaats van de volle 92 pk, en dus geschikt voor beginnende motorrijders met een A2-rijbewijs. Afgezien van de prestaties zijn er volgens Honda verder geen verschillen tussen beide modellen, van de tweecilinder lijnmotor tot de Showa-vering en de 17-inch banden is alles hetzelfde.
Oké, zul je misschien denken, de Hornet is echt een goede motorfiets, maar

wat moet die kleine met zijn 48 pk? Een fundamenteel verkeerde benadering, zo blijkt als snel. De lokale gids gaat namelijk voortvarend van start, hoewel – of omdat? – het over een veeleisende route gaat: er wacht ons 45 kilometer van de beroemde Schotse single track roads. In ons geval in de vorm van zeer smalle en kronkelige wegen, gelardeerd met steenslag, grind en aardkluiten. En dat allemaal overdekt met een sausje van Pluvius, zeiknat dus. We zullen weten dat we in Schotland zijn! Volledige concentratie is vereist om in het spoor van de gids te blijven. De groene heuvels en de diepblauwe lochs verdwijnen naar de achtergrond, alleen het asfaltlint voor ons telt. Daar, de eerste vervelende slippartij in een blinde bocht is al een feit! Maar de kleine, lichtgewicht Hornet laat zich makkelijk corrigeren. Zelfs met de vele hobbels houdt hij het hoofd koel, waarbij de fijngevoelig reagerende Showa-voorvork voor veel vertrouwen zorgt. Deze naked bike laat zich met zeer lichte hand zeer precies sturen en van het ene op het andere oor leggen. Glad asfalt verliest dan ook al snel zijn afschrikwekkende uitwerking.

Maar die prettige stuureigenschappen kenden we al van de versie met de volle 92 pk. Hoe zit het met de prestaties van het geknepen motorblok? Op single track roads valt er eerlijk gezegd weinig verschil te merken, de twin trekt er onder alle omstandigheden lekker vrolijk aan en vermogen mis je eigenlijk geen moment. Maar het tempo komt op deze weggetjes ook nauwelijks boven de 90 km/uur uit en dat voelt hier al aan alsof je serieus aan het vlammen bent. Hoe dat op bredere wegen in onze omgeving gaat zijn, is dus nog even afwachten. Hier moet de A2-Honda kleur bekennen en dat doet ‘ie met bravoure. Vanaf praktisch stationair toerental strooit de 750 met bruikbaar koppel aan de krukas, vanaf 4.000 toeren zet ‘ie nog een tandje bij, net als bij de versie met de volle 92 pk vermogen. Het maximum vermogen wordt alleen veel vroeger aangetikt, namelijk 47 pk bij 5.250 toeren en 66 Nm bij 4.750 tpm. Daarboven zakt het vermogen niet plotsklaps in elkaar, het wordt eerder geleidelijk en haast onmerkbaar beperkt. Pas bij zo’n 10.000 toeren grijpt de begrenzer in, precies zoals bij de variant met vol vermogen. In de praktijk voelt het geheel heel harmonieus aan, aangezien de elektronische begrenzing enerzijds vurige sprintjes toestaat en anderzijds ook geen moeite heeft met heerlijk schakellui rijden rond de 4.500 toeren in de vierde of zelfs vijfde versnelling. Dan blijft er ondanks het vlotte tempo nog tijd over om van de schilderachtige landschappen van de Highlands te genieten.

Honda heeft die vermogensbeperking perfect voor elkaar gekregen, de ‘kleine’ biedt waar voor zijn geld en biedt vooral veel plezier. Het is onder de streep een aantrekkelijk alternatief voor beginners, want na de verplichte A2-jaren pronkt deze Honda met 92 pk vermogen. Zonder poespas een stapje hogerop dus. De vermogensbeperking is een puur elektronisch verhaal, het later omzetten naar vol vermogen ook. Bij de Honda-dealer kan er middels de ECU nieuwe software worden geladen om het klusje te klaren. De prijzen daarvoor verschillen van dealer tot dealer, maar liggen in de regel tussen de 100 en 150 euro.

Uiteraard ben je minder geld kwijt voor een echt 48-pk-model, zoals bijvoorbeeld een Honda CB500 of NX500, maar voor € 8.999,- is de CB750 Hornet wel een stap meer motor van een uitstekende kwaliteit, goede techniek en de mogelijkheid om hem uiteindelijk weer terug te brengen naar vol vermogen. Vergeleken met die 500’s heeft de Hornet bovendien 250cc extra cilinderinhoud, en meer inhoud is volgens een oeroude motorwijsheid door niets te vervangen. In het geval van de Hornet zorgt het voor volwassen prestaties en het nadrukkelijk aanwezig koppel bij lage toerentallen is goed merkbaar.

Lees meer over

Honda CB750 Hornet

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-