+ Plus

Motorland in cijfers

Bij de nieuwverkopen voert de BMW GS al tien jaar de boventoon. Geen enkel model wist de populaire tweecilinder uit Beieren het afgelopen decennium van zijn troon te stoten. Betekent dat ook dat de grote allroad veruit de meest geziene motor is in Nederland? Nee, zeker niet! Dat komt door de enorm lange levensduur van motorfietsen. Daarom duiken we eens in de cijfers van het RDC om te zien hoe het Nederlandse motorlandschap eruitziet!

Vandaag is morgen gisteren. Die gevleugelde uitspraak past perfect bij deze terugblik op de afgelopen tien jaar. De periode van 2010 tot en met 2019 is immers een mooie periode om eens terug te kijken op de meest geliefde nieuwe modellen uit die tijd, waarbij we enkele fabrikanten ook iets nader zullen belichten. We beginnen met een imposant getal: in het afgelopen decennium werden er namelijk 116.209 nieuwe motorfietsen verkocht. Een flink aantal en het geeft ook de populariteit van de motorfiets weer. Na een kleine dip rond 2013, is het aantal nieuwverkochte motoren steevast gestegen, met 2019 als topjaar met een eindstand van 13.971 nieuw gekentekende motorfietsen. Die dip in de eerste helft van het decennium is overigens niet heel vreemd, want hij valt precies gelijk met een ingrijpende regelwijziging. Sinds 19 januari 2013 geldt in Nederland namelijk het zogenoemde getrapte motorrijbewijs. Of de invoer van dit rijbewijs de enige reden van de dip in de nieuwverkopen is, is uiteraard lastig te zeggen. Op dat moment krabbelde de wereld immers ook nog op uit de financiële crisis van 2008/2009. Maar het heeft er zeker invloed op gehad.

 

In de tweede helft van het decennium ging het wat dat betreft een stuk beter. Van 2015 tot en met 2019 werden er namelijk 63.655 nieuwe motoren verkocht. Een groei van liefst 21 procent ten opzichte van de vijf jaar ervoor. Dat deze vlucht naar voren rond 2017 weer iets afvlakte is het gevolg van de invoer van de Euro4-emissienorm. Nieuwe machines die nog gehomologeerd waren volgens Euro3 moesten vóór 31 december 2016 op kenteken staan. Hierdoor werd er in 2016 dus eigenlijk een piek geforceerd. Als we inzoomen op de top 5 van bestverkopende motormerken, is te zien dat alleen BMW en Kawasaki dit om wisten te zetten in een nóg grotere groei. De andere drie, te weten Yamaha, Honda en Suzuki, kregen een terugval te verwerken. Deze duurde bij Yamaha overigens niet heel lang, want in 2018 zat het merk alweer flink in de lift. Helaas gold dat niet voor Honda en Suzuki, die allebei een behoorlijke terugval kenden. Honda is daarbij misschien wel het zwaarst getroffen merk. Zo dook de Japanse fabrikant in 2018 naar een absoluut dieptepunt met 904 nieuwverkochte motorfietsen. Daarmee zakte ’s werelds grootste motorfietsenfabrikant in één klap naar plek 7 in de ranglijst van bestverkopende merken. En moest het merken als KTM en Harley-Davidson boven zich dulden. Suzuki deed het wat dat betreft marginaal beter. Ook zij zakten, maar wisten net in de top 5 te blijven. Met KTM boven zich als nieuwe grootmacht op het gebied van nieuwverkopen. Dat Kawasaki zich ook tot de top 5 mag rekenen, is overigens vooral te danken aan de tweede helft van de afgelopen tien jaar. Ten opzichte van de eerste helft wist Kawasaki namelijk een groei van liefst 118 procent te bewerkstelligen. Zo steeg het aantal nieuwverkochte motoren van 3.830 stuks in de eerste vijf jaar naar 8.335 stuks in de tweede helft. Geen enkel ander merk liet zo’n enorme plus zien.

En de modellen? Daarbij is het beeld eigenlijk niet zo gek veel anders. Zoals gezegd is de GS over de afgelopen tien jaar de absolute verkooptopper met een totaal van liefst 5.979 stuks. Geen enkel ander model wist ook maar een beetje bij de avontuurlijke boxer in de buurt te komen. Dat blijkt wel als we naar de eerstvolgende op de lijst kijken, want dat is namelijk geen afzonderlijk model, maar een complete modellijn. Om precies te zijn het volledige Z-gamma van Kawasaki. Dat komt omdat het RDC de modelnaam van deze motoren helaas alleen met de letter ‘Z’ in haar overzicht heeft opgenomen. De bijbehorende cijfers van de modelnaam, zoals Z650 bijvoorbeeld, ontbreken. Dit houdt in dat plek 2 wordt ingenomen door de Z1000 tot de Z125 en alles dat er tussenin zit. In totaal verkocht Kawasaki het afgelopen decennium 5.823 motoren die tot de Z-familie behoorden. Plek 3 is ook voor een modellijn. In dit geval een van Suzuki, en wel de DL oftewel V-Strom. Van deze motoren werden er de afgelopen tien jaar 3.790 stuks verkocht. De top 10 wordt verder gecompleteerd door de BMW R1200RT, KTM EXC, Piaggio Vespa GTS, Triumph Tiger, Kawasaki Versys en Yamaha MT-07. Op de R1200RT en MT-07 na gaat het daarbij steeds om een complete modellijn in plaats van een enkel model.

 

Kunnen we op basis van deze cijfers stellen dat BMW veruit het grootste merk is op de Nederlandse motormarkt? Wel op het gebied van nieuwverkopen. Maar als we kijken naar het volledige motorpark van Nederland, dan is het merk uit Duitsland zeker niet de grootste speler. Hier wordt de lijst namelijk aangevoerd door een Japans merk. En dan hebben we het uiteraard over Honda. Dit merk is dermate goed vertegenwoordigd in Nederland dat twee op de negen motoren een Honda is. Op een totaal aantal van 713.835 gaat het dus om flink wat Honda’s! Plek 2 en 3 zijn respectievelijk voor Yamaha en Suzuki. BMW staat in dit overzicht op plek 4 en Kawasaki maakt de top 5 compleet. Het overgrote deel van al deze motoren is overigens al wel op leeftijd. Van het gehele bij de RDW geregistreerde motorpark rolde 18,5 procent in de afgelopen tien jaar van de band. De overige 81,5 procent werd daarvoor geproduceerd. En omdat het RDC motorfietsen tot het bouwjaar 1990 gespecificeerd in het systeem heeft staan, kunnen we zien dat van al die oudere motoren 69 procent tussen 2009 en 1990 is geregistreerd. De overige 31 procent – in totalen 182.115 motorfietsen – heeft een productiedatum van voor 1990. Waarmee nog maar weer eens wordt onderstreept dat motorfietsen een lange levensduur hebben. Dat is het voordeel van een machine die voor het grootste deel alleen voor het plezier gebruikt wordt. Hoe het komende decennium eruit gaat zien? De tijd zal het leren. We staan immers op de drempel van een nieuwe tijd. Elektrisch rijden doet zijn intrede en daarnaast doen Chinese merken er alles aan om de Europese markt te veroveren. Zowel op eigen kracht, als in samenwerking met bestaande Europese merken. Denk bijvoorbeeld aan nieuwkomers als Voge en CFMoto en merken als Mash, Benelli en SWM die dankzij Chinees geld nieuw leven ingeblazen krijgen. Gaat het ze lukken om de nieuwe marktleiders te worden? We gaan het zien!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...