Uitgave 09 - 2009

Inhoud magazine

« Terug naar overzicht

Occasion: Yamaha YZF-R1

Zonder de gelovigen op hun ziel te willen trappen: de komst van de Yamaha YZF-R1, eind 1997, werd in de ogen van de motorfreaks als een goddelijke 3-eenheid ontvangen. Een motor die al totaal uitverkocht was voordat hij in de showroom stond en voordat er ook maar iemand een meter op gereden...

Techniek Aprilia RSV4 Factory

In het vorige nummer 8 brachten we al de eerste test van de Aprilia RSV4 Factory, de nieuwe superbike die in handen van Max Biaggi al bijzonder competitief is. De RSV4 gebruikt niet zozeer revolutionaire technieken of middelen, maar Aprilia heeft de bestaande kennis samengebald tot een bonk...

Eerste Test BMW F800R

Afgelopen herfst presenteerde BMW haar vierde model op basis van de F800-tweecilinder. Na de S, ST en GS volgt nu dus de ‘kale’ R. Onderhuids blijken het echter allerminst wat minuscule veranderingen in de marge; het ontwikkelingsteam had zelfs een behoorlijke kluif aan deze nieuwe...

1000 cc Vergelijkingstest 2009

De motorverkopen mogen op dit moment dan wel dalen, de belangstelling voor sportmotoren is echter weer groeiende. En uitgerekend op dat moment komt er een nieuwe stroming bij de superbikes, een stroming die herinnert aan oude normen en tegelijkertijd uitkijkt naar nieuwe waarden. Maar alles heeft...

Compacttest Moto Morini Scrambler

Bovenstaande uitdrukking gebruiken Italianen voor de zondagse flaneersessie over de plaatselijke promenade, gestoken in chique, stijlvolle outfits. Ook al zit dat niet altijd even lekker en knellen de kekke Gucci’s aan de voetjes ook wat. Maakt niet uit, zolang het plaatje optisch maar klopt...

Compacttest Honda SW-T400

Wat voor de één een komkommermasker met shitzu-massage is, is voor de ander een ritje richting de zon op de nieuwe Honda SW-T400 ABS. De doel is namelijk hetzelfde: ontspanning en welbehagen!Eindeloze colonnes auto’s op de weg naar kantoor en een schromelijk tekort aan...

Eerste Test Harley-Davidson 883 Iron

Vroeger, toen mannen nog van graniet en motoren van gehard staal waren, was een Harley Sportster onder je kont het ultieme teken van onverzettelijkheid, van rebellie. Althans, aan de andere kant van de grote plas. Daar waren het de door de wol geverfde veteranen van de Korea-oorlog en later ook de...

Occasion: Yamaha YZF-R1

Zonder de gelovigen op hun ziel te willen trappen: de komst van de Yamaha YZF-R1, eind 1997, werd in de ogen van de motorfreaks als een goddelijke 3-eenheid ontvangen. Een motor die al totaal uitverkocht was voordat hij in de showroom stond en voordat er ook maar iemand een meter op gereden...

Tips & Tricks MP 09-2009

KLAAR VOOR VERTREKHet motorseizoen is inmiddels al behoorlijk op gang gekomen en helaas is het ook dit voorjaar alweer een paar keer goed mis gegaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarbij hoef je natuurlijk niet eens zelf schuld te hebben. Toch zijn er een paar simpele tips om de...

Reizen Denemarken

Stoere Vikingen, vrouwelijk schoon, matig en saai landschap met weinig bochten of bergen en schreeuwend duur. Dit zijn zo’n beetje de bekende vooroordelen over Denemarken. Reden genoeg dus om er vooral niet heen te gaan. Maar ik weet beter: Denemarken is cool! En dan heb ik het niet over de...

Roadbook-tour Veluwe

Een compacte Roadbook-tour, maar wel door twee totaal verschillende landschappen. Het eerste deel gaat over de Veluwe met de uitgestrekte bossen en heidevelden. Kenmerkend zijn hier de lange wegen zonder afslagen. Vanaf Apeldoorn Zuid rijden we via Lieren en het bosgebied Spelderholt naar...

Techniek Aprilia RSV4 Factory

In het vorige nummer 8 brachten we al de eerste test van de Aprilia RSV4 Factory, de nieuwe superbike die in handen van Max Biaggi al bijzonder competitief is. De RSV4 gebruikt niet zozeer revolutionaire technieken of middelen, maar Aprilia heeft de bestaande kennis samengebald tot een bonk...

Interview Titus Nietsch

Op een modern industrieterrein in Zeist laat Titus Nietsch het verleden voortleven in zijn zaak Alltimers. Nietsch verkoopt motoren op leeftijd. Maar hij wil het anders doen. “Ik wil niet over komen als een tweedehands autoverkoper”, zegt hij. De passie voor wat was en nog steeds is, is...

Puma Dragracer

De Top Fuel-klasse is de eredivisie van het dragracen en in die klasse speelt de bloedsnelle Nederlandse Puma een hoofdrol. Marius van der Zijden en Gerard Willemse, de twee Nederlanders achter dit snelste kanon van Europa, lieten meekijken in het hart van hun Puma. De geblazen viercilinder is goed...

Speakers Corner: MotoGP-problemen

De MotoGP is een klasse voor prototypes. En die kosten geld – om te ontwikkelen, te bouwen en te onderhouden. Om in het huidige ongunstige economische klimaat de kosten niet verder uit de klauwen te laten lopen, heeft Dorna een aantal maatregelen afgekondigd voor 2009 en 2010. MotoPlus vroeg...

WK Superbike Assen 2009

Met zijn vertrek bij Yamaha lijkt Nori Haga ook het imago van kamikazepiloot definitief van zich te hebben afgeschud. Acht races heeft de Japanner nu in Ducati-dienst gereden en in Assen behaalde hij zijn vierde overwinning en zijn vierde tweede plaats. Hoewel Haga in de eerste race een gevoelige...

GP Wegrace Motegi, Japan

Het MotoGP-seizoen leek onder een slecht gesternte te zijn begonnen. Na de uitgestelde race in Qatar zorgde overvloedige regenval op zaterdag in Motegi zelfs voor het schrappen van de kwalificatietraining. Ook de warm up op zondag vond plaats onder zeer slechte omstandigheden. ’s Middags...

Warmdraaien MotoPlus 09-2009

Soms word je ingehaald door de actualiteit, zoals met de uitgestelde MotoGP-race in Qatar. Vooraf was er bij MotoPlus een superstrak werkschema opgesteld, want de Paasdagen en het late tijdstip waarop deze GP verreden werd zorgden voor extra druk op de ketel. Maar zoals bekend gooide de onverwachte...

Column Maarten Siffels 09-2009

Zaterdagochtend half zeven, minder dan twee honderd kilometer onder Parijs. Gisteren lekker opgeschoten. In één ruk vanuit Cartagena in Zuid-Spanje tot Orléans. We rijden in een gehuurd verhuisbusje, twee motoren achterin, een stapel banden, veel gereedschap én het voor...

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.