+ Plus

Tips & Tricks MP 09-2009

KLAAR VOOR VERTREKHet motorseizoen is inmiddels al behoorlijk op gang gekomen en helaas is het ook dit voorjaar alweer een paar keer goed mis gegaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarbij hoef je natuurlijk niet eens zelf schuld te hebben. Toch zijn er een paar simpele tips om de seizoensstart wat veiliger te laten verlopen. BLIJF IN DE VERTROUWDE OMGEVINGHet blijft verbazingwekkend hoe vreemd zelfs de straten in je eigen omgeving aanvoelen na een langere periode zonder motorrijden. Logisch dus dat je op onbekende wegen meer risico loopt om in een gevaarlijke situatie verzeild te raken. Tip: rij aan het begin van het motorseizoen liever eerst twee of drie keer een rondje in je eigen woonomgeving voor je langere ritten in een vreemde omgeving gaat maken. Het is beter als je je in die eerste tochtjes volledig op de motor kunt concentreren. Ontdekkingsreizen zijn ook later in het seizoen nog spannend genoeg. LOL IS BIJZAAKIn het begin van het seizoen geldt de 80%-regel. Bouw een ruime veiligheidsmarge in, ook al rijdt je nog lang niet op de grenzen van je kunnen. Wees vooral alert als je met een grote groep op pad gaat. De groepsdynamiek werkt aanstekelijk en kan je verleiden om boven je kunnen te rijden. Vooral bij de seizoensstart zijn de onderlinge verschillen groot. Nooit vergeten: om de aansluiting te houden moet de laatste rijder in de lijn zich extra inspannen en rijdt daardoor noodgedwongen minder ritmisch dan de eerste in lijn. Aan de andere kant moet je ook niet tegen de nummerplaat van de eerste rijder aan willen hangen. Voor minder ervaren rijders geldt: maak het eerste ritje van het jaar bij voorkeur in je eentje. Lol is bijzaak. TREK WARME KLEDING AANAls de zon de neus begint te kietelen, blijft een dikke trui al snel achter in de kast. Fout! Voorjaarsdagen zijn vaak kouder dan je denkt. De rijwind kan de gevoelstemperatuur al snel tot het nulpunt reduceren. Vooral hoofd, hals en nek zijn erg gevoelig voor deze kouaanvallen en een korte blootstelling aan deze kou kan al voldoende zijn om de concentratie te verliezen. Tip: gebruik een tochtmuts in combinatie met een winddichte kraag, zelfs als het voorjaarszonnetje opgewekt straalt. EEN CIRKELTRAINING DOET WONDERENEenvoudige oefeningen op een rustig straatje in een industriegebied helpen je om weer het juiste gevoel met de motor te krijgen. Bij remmen geldt: angst is je grootste vijand. Probeer daarom in de tweede versnelling bij een snelheid van ongeveer 30 km/uur de achterrem kortstondig te blokkeren, waardoor het achterwiel licht uitbreekt. Herhaal dit een paar keer, en je zult zien dat de angst afneemt. Heb je ABS op de motor, rem dan een aantal maal in het regelbereik. Tweede oefening: langzaam rijden. Rij gebalanceerd in de eerste versnelling in wandeltempo en met de voeten op de steunen rechtuit, waarbij je het tempo reguleert met de koppeling en de achterrem. Als kroon op de oefening rij je aansluitend een aantal langzame cirkels met volledige stuuruitslag. Wie zijn machine bij een laag tempo volledig onder controle heeft, blijft ook bij hogere snelheden de baas. ZING EEN LIEDHet klinkt gek, maar het helpt echt. Een onzekere rijder heeft de neiging om te verkrampen, waardoor het steeds moeilijker wordt om gecontroleerd te rijden. Zing je in de helm lekker voluit een van je favoriete nummers, dan rij je door de bank genomen een stuk zelfverzekerder. Hoe dat kan? Het spannen van de spieren wordt door het zingen subtiel onderbroken en aangezien alle spiergroepen met elkaar in verbinding staan, ontspant het hele systeem zich (lichamelijk en psychisch). Zo kun je je weer volledig op de weg concentreren. Henk-Jan Smits zit niet bij je achterop, dus wees niet bescheiden en brul lekker uit volle borst! MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de W. [Bild HD30880. Bei Bild: Foto: Harley-Davidson]Waffle IronThe Waffle Iron (letterlijk: het wafelijzer) was de bijnaam voor de Harley-Davidson XR750 racemotor uit 1970. De gietijzeren cilinderkoppen wekten zoveel warmte op dat de zuigers keer op keer smolten. De oplossing kwam in 1972 met de Alloy head. WasbordStuk terrein waarin een aantal bulten of ‘ruggen’ achter elkaar liggen. Wasborden kunnen worden aangelegd, maar ontstaan ook spontaan op plaatsen waar veel met terreinvoertuigen gereden wordt, zoals militaire oefenterreinen. WasrekjeHoog stuur voor een custom.Waste-gateOverdrukklep in het uitlaatgedeelte van een turbo-motor die voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.[Bild: Suzuki%20GT750%2071%20%201]WaterorgelSuzuki GT750 tweetakt.Weekend-cowboyMotorrijder die alleen in het weekend én met droog weer gaat motorrijden. WegwerpklepKunststof kap die boven de helmklep van een crosshelm wordt gezet om weg te gooien als ze te zwaar wordt door de modder. WidowmakerBijnaam van een van de heuvels die bij het Amerikaanse Hillclimb worden gebruikt. Hoewel er sinds de jaren ‘20 wordt gereden werd pas in 1970 voor het eerst de top (185 meter) bereikt, door drie rijders. De Widowmaker ligt in de staat Montana en de Widowmaker-hillclimb is de populairste hillclimb-wedstrijd in de USA. WiegframeFrame van ronde buis, waarbij vanaf het balhoofd rondom het motorblok buizen lopen.WigwamBijnaam voor de Indian-fabriek in Springfield, Massachusetts.WheelieRijden op het achterwiel zonder dat het voorwiel de grond raakt.Whispering deathBijnaam van de 250 cc Suzuki RZ63 viercilinder tweetakt wegracer uit 1963. Whoop-di-doosTwee of meer steile springbulten bij Supercross. De bulten moeten eigenlijk zo ver uit elkaar liggen dat de echte toprijders er twee tegelijk kunnen nemen. WinterbikkelMotorrijder die ook in de winter motor rijdt. WintertreffenMotortreffen dat bij voorkeur in de sneeuw gehouden wordt. Het bekendste wintertreffen is het Elefantentreffen, maar ook in Nederland worden wintertreffens gehouden, zoals het Koukleumtreffen in Hoenderloo.Witte ReusBijnaam van wegracecoureur Wil Hartog, naar zijn stralend witte Lookwell-pak. [Bild: HD38184C. Bei Bild: Foto: Harley-Davidson]Wrecking CrewBijnaam van het Harley-Davidson raceteam dat in 1921 werd opgeheven. [Aus MRD 6/2009 Seite 135 links]GETEST: IKON SCHOKBREKERSSTEREOAPPARATUUR Bij gebrek aan originele vervangende onderdelen moet je voor jonge klassiekers al snel op zoek in de accessoirehandel als je bijvoorbeeld een setje nieuwe stereo schokbrekers nodig hebt. Schokbrekers verouderen. Dat is een ding wat zeker is. Als de motor bij volle belading al op kleine hobbels hopeloos doorslaat of na een oneffenheid in het wegdek eindeloos blijft nadeinen, is het de hoogste tijd om de schokbrekers te vervangen. Inderdaad vervangen, want oude schokbrekers repareren loont slechts zelden de moeite en bovendien zijn er nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. We monteerden een setje vervangende veren van Ikon (voorheen Koni) op een 27 jaar oude Honda CB900F Bol d’Or en zochten een paar slingerende en hobbelige weggetjes op. Deze schokbrekers (artikelnummer 7610-1413) passen trouwens op meer jonge klassiekers van Honda met dezelfde montagepunten. Veerbasis en uitgaande demping zijn eenvoudig met een haaksleutel en een draaiknopje te verstellen. Alhoewel de Ikons niet perfect zijn afgewerkt, zorgen ze zowel bij solo- als duogebruik voor fijngevoelige en comfortabele rijeigenschappen en een hoge stabiliteit. Alleen bij snel opeenvolgende onregelmatigheden in het wegdek komen de schokbreker aan hun grenzen. Conclusie: deze klassieke stereo schokbrekers, die qua constructie overeenkomen met de toenmalige 7610-serie van Koni, overtuigen door hun uitstekende rijeigenschappen. De prijsgunstige Ikon schokbrekers helpen de zwalkende Bol d’Or weer op het rechte pad en verbeteren de stabiliteit aanzienlijk, tenminste zo lang je niet het circuit op gaat en extreem slecht wegdek mijdt. PRIJS: € 344,49 (setprijs)INFO: De Hobbyist, www.hobbyist.nl of 0475-56 78 90 [IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: GOED [Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: de Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers is een bril nauwelijks op te krijgen. PRIJS: uni € 179,95; decor € 199,95 INFO: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende[Bilder][IMG_0244][L1010129_Vulcanet ouverte by Broncolor_dét_red1500, kommt noch ein bessere]GETEST: VULCANET REINIGERWASSEN ZONDER WATERSommige dingen zijn te mooi om waar te zijn. Een verbrandingsmotor zonder uitlaatgassen, banden die niet slijten. Is wassen zonder water dat ook?Dat zou je bij het zien van de verpakking van Vulcanet zomaar kunnen denken. Het wulpse silhouet van een vrouw met een gouden handschoen zou je eerder op de gevel van de Moulin Rouge verwachten dan op de verpakking van een reinigingsmiddel voor auto’s en motoren. Maar de eerste indruk blijkt in dit geval zeker niet doorslaggevend. Integendeel zelfs. Wassen zonder water is met Vulcanet wel degelijk mogelijk!Hoe dat exact kan, is natuurlijk het alom bekende geheim van de smid, maar ligt in ieder geval besloten in de rol met zachte microvezel doekjes die is ondergedompeld in een goedje met werkzame stoffen, gepatenteerd uiteraard. Deze doekjes doen het uiteindelijke poetswerk en dat zonder risico op krassen.Vooral dat laatste is bijzonder, want je kunt het doekje zonder voorbehoud over bijvoorbeeld opgespat zand op het spatbord halen. Het vuil wordt volledig door het doekje geabsorbeerd en dat zonder ook maar een klein krasje achter te laten. Ook aangekoekte insecten laten probleemloos los en zelfs de altijd lastig te reinigen velgen met afgeslingerd kettingvet krijgen na een paar keer vegen al bijna de oorspronkelijke glans weer terug. Met het meegeleverde zachte poetsdoekje zet je de puntjes helemaal op de ‘i’ en krijgen de gereinigde delen tevens een gezonde glans. Bovendien blijft er een vuil- en waterafstotend beschermingslaagje achter, waardoor de motor langer schoon blijft. Ook het dashboard, de spiegels, en als je tijd over hebt ook de helm, zijn met Vulcanet te reinigen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het materiaal wordt aangetast. Bovendien is Vulcanet milieuvriendelijk aangezien er geen water wordt verspild en er geen schoonmaakmiddelen in het milieu terechtkomen. Voor de Honda CB600F Hornet die wij met Vulcanet te lijf gingen, hadden we drie doekjes nodig. In de wetenschap dat er 80 doekjes in de verpakking zitten en de adviesverkoopprijs tussen de € 35,- en € 40,- ligt, bedragen de kosten voor een poetsbeurt dus € 1,31 à 1,50. Alleszins schappelijk lijkt ons. Conclusie: geen geknoei met water en schoonmaakmiddelen meer. Vulcanet is een uistekend alternatief, al moet gezegd worden dat je natuurlijk niet alle kleine hoekjes van bijvoorbeeld het blok kun meepakken. Adviesprijs: € 35,- à € 40,- Info: Vulcavite Nederland, tel. 0341-263 509, www.vulcavite.com[Im MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: uitstekend

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-