+ Plus

Eerste Test Honda Forza 750

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen niemand vertellen, maar deze GT-scooter is stiekem nog iets beter en tegelijk goedkoper dan die unieke allroad-scooter.

Eén getal illustreert de noodzaak voor Honda om de Forza blijvend te ontwikkelen: 250.000. Dat is het aantal Forza’s (200, 300, 125 en 750) dat Honda sinds 2000 in Europa verkocht. Om de tweepersoons scooter bij de tijd te houden heeft Honda hem een meer elegant en sportief uiterlijk gegeven waarbij de neus net als bij de X-ADV iets verticaler is geworden. Er is een ezelsbruggetje om te onthouden wat aangepast is: alles van kleur is nieuw. Bij de Forza 750 zijn 31 onderdelen gemaakt van gerecycled kunststof. Ook de Forza heeft een nieuw dashboard en profiteert eveneens van de aangepaste DCT-instellingen.

Neem dat ‘profiteert’ vooral letterlijk want de nieuwe instellingen passen perfect bij de GT-scooter. Bij GT denk je direct aan Grand Turismo en dat klopt wel voor de Forza 750. Hoewel we lekker sportief over scooterwalhalla Sicilië rijden, maakt de scooter toch vooral indruk als rijk uitgeruste toerder. Het vernieuwde zadel – net als op de X-ADV met meer schuim – ondersteunt goed. De treeplanken zijn op verzoek van de Italiaanse clientèle iets ruimer. De gemiddelde Napolitaan scheurt nu eenmaal het liefst op een scooter met zijn voeten lekker stoer ver naar voren. De zitpositie is sowieso goed uitgedokterd. Vaak levert een scooter door zijn onderuitgezakte zithouding al snel rugpijn op, maar dat is bij dit exemplaar niet het geval. Kilometers afraffelen is dus geen enkel probleem. Juist vanwege het toerkarakter van de 750 valt het op dat de ketting redelijk open en bloot het achterwiel aandrijft. Bij zo’n praktisch ding als deze scooter had de ketting best in een gesloten kettingkast à la oude MZ’s mogen lopen.

Het vergrote windscherm – Honda speelde hiervoor leentjebuur bij de Goldwing – functioneert goed en draagt bij aan het toergenot. De onderste stand levert een lekker verkoelende turbulentieloze windstroom op. Helemaal bovenin zet het scherm je ook nog met 150 km/uur goed uit de wind. Al voel je dan wel weer ouderwets de stormwind in je rug drukken. Een groot voordeel ten opzichte van de X-ADV: het scherm werkt automatisch.

In vergelijking met de X-ADV mist de Forza zo’n dertig millimeter veerweg, maar de 120 beschikbare millimeters verrichten goed werk. De vering houdt de scooter zelfs nog iets strakker in het gareel dan de X-ADV. Al kreeg de Forza 750, heel slim van Honda, wel het strakste asfalt van de twee voorgeschoteld. Het kreeg ook typische scooteromstandigheden voor de kiezen: een maandagochtendspits door redelijk verstopte Italiaanse dorpen en een paar snelwegkilometers. Omdat de scooter werkelijk vanaf de eerste bocht compleet vertrouwenwekkend en voorspelbaar stuurt (van een wankel scootergevoel is geen sprake, eerder van een solide motorgevoel) prik je de Forza direct in de kleinste gaatjes. En wat een feest om dat uitgerekend op Sicilië te doen. Niet een middelvinger gaat omhoog, niet een claxon toetert, hier mag je gewoon voor in het verkeer. Ook de regelmatig opduikende reparaties aan het asfalt, langsrichels en onregelmatig gevormde ‘kinderkopjes’ van vulkanisch steen doen de Forza geen pijn. Zoals de toekijkende Etna grossiert in rookpluimen doet de Forza 750 dat met vertrouwen.

Het tweecilinderblok past goed bij het karakter van de Forza. Waar je de X-ADV nog wel eens net als in je brommertijd wilt opvoeren, voldoen 58,7 pk voor de toerscooter. Die pk’s zijn sowieso altijd voldoende voor het overgereguleerde Nederlandse verkeer, maar ook in het iets anarchistischere verkeer van Sicilië ben je altijd als eerste weg bij een verkeerslicht. De Forza mag dan wel de nadruk leggen op toeren, maar ook hier ben je het beste af met rijmodus Sport. De remschijven van de Forza hebben een iets steviger diameter dan die van de X-ADV, maar leveren gevoelsmatig dezelfde prestaties. Dat geldt überhaupt voor beide scooters, maar op goed asfalt blijft de Forza wel het strakst zijn lijn volgen.

Lees meer over

Honda Forza 750

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...