+ Plus

Compacttest Moto Morini Scrambler

Bovenstaande uitdrukking gebruiken Italianen voor de zondagse flaneersessie over de plaatselijke promenade, gestoken in chique, stijlvolle outfits. Ook al zit dat niet altijd even lekker en knellen de kekke Gucci’s aan de voetjes ook wat. Maakt niet uit, zolang het plaatje optisch maar klopt is het goed.Datzelfde geldt ook een beetje voor de nieuwe Moto Morini Scrambler. De Zuid-Franse zon aan de voet van de Col de l’Espigoulier voorziet het landschap op deze koude morgen van een aangenaam warme gloed. De warmte die vandaag extra wordt aangewakkerd door het feit dat we gaan rijden met Moto Morini’s laatste wapenfeit, de nieuwe Scrambler 1200. Een opvallende verschijning, niet in de laatste plaats door het grove profiel van de Metzeler Karoo’s die om de edele Excel velgen zijn gespannen van deze Italiaanse schone met Engelse trekjes. Met hoogwaardige luchtdichte spaaknippels bieden de wielen een nostalgische aanblik en toch liggen er moderne tubelessbanden omheen. Het geeft de machine een soort van drie-dagen-baard look. Iets in de trend van, ik ben geen motor om enkel melk mee te halen, ik neem het hele rund mee…De Scrambler doet echt van zich spreken, ook zonder nog maar een meter te hebben afgelegd. Na een druk op de knop heeft de startmotor duidelijk moeite om de machtige 107 millimeter zuigers op hun 66 millimeter lange weg te helpen, maar draait het geheel eenmaal, dan klinkt een orgastische onweer uit de conische RVS-einddempers. Een geluid dat ergens tussen Rammstein en Ramazotti zweeft en ros en rijder doen huiveren van genot.En dat is nog maar een voorproefje van hetgeen je tijdens het rijden krijgt voorgeschoteld, want dan komt er ook nog een onophoudelijk rochelen, gorgelen en zuigen in de airbox bij. Wie inmiddels benieuwd is naar het uitlaatgeluid, moet dringend een proefrit maken.Ondanks de plezierige eerste kennismaking kost het toch tijd om de Scrambler te begrijpen. En het kost nog meer tijd om hem te beheersen en in je hart te sluiten. Reden daarvoor ligt vooral in de al eerder genoemde banden. Die werden puur uit esthetisch oogpunt gekozen. Fare la bella figura, weet u nog? Er uitzien om er goed uit te zien. Desgewenst wordt hij af fabriek ook geleverd met Michelin Anakee’s, maar de meeste Italianen (waar hij inmiddels leverbaar is) blijken te kiezen voor de genopte Karoo-banden. En het grove profiel daarvan lijkt een heel eigen leven te leiden. Het schudt, beeft en bokt en van oude deugden als feedback, stuurprecisie en grip kun je maar het beste meteen afscheid nemen, anders is de liefde voor de Scrambler maar van korte duur.Het straf afgeveerde en stevig gedempte rijwielgedeelte, voorzien van een volledig instelbare achterschokbreker en niet instelbare upside-down voorvork, laat zich wat dat aangaat maar moeilijk temmen. Vooral bij het remmen is voorzichtigheid geboden, een handjevol noppen moet tenslotte weerstand bieden tegen acht fanatiek happende remzuigers. Een gevoelige hand is dus gevraagd om het voorwiel niet abrupt te laten blokkeren. En nee, ABS is er niet en komt er ook niet. Op een Moto Morini heeft de rijder nog volledig de vrije hand, zonder elektronische hulpmiddelen.Het is beter en veiliger jezelf tevreden stellen met de wetenschap dat je bij het insturen al de juiste bochtensnelheid moet hebben. Dan kun je je namelijk volledig concentreren op het uitaccelereren. En dat leidt vroeg of laat onherroepelijk tot een uitbundige glimlach in de helm, wanneer de achterkant jubelend met z’n staart kwispelt en uitbreekt. De V2 in het vooronder ondersteunt daarbij verzoeken van de gashand even fijnzinnig als gulzig. En daarnaast beukt hij met zo’n immens koppel op het achterwiel dat het in de eerste twee versnellingen nagenoeg onmogelijk is om geen wheelie te maken. Feitelijk moet je over een soort van psychische rijpheid beschikken, wil je onbeperkt van de Scrambler genieten. Kost enige gewenning, maar dan is het heerlijk rijden. Bovendien duurt die pret relatief lang, want dankzij de zeer ontspannen zithouding en de flinke actieradius kun je het uren volhouden op de Scrambler. De 21 liter-tank is goed voor een rit van ongeveer 330 kilometer: dat is omgerekend toch zo’n 160 keer de boulevard op en neer. Fare la bella figura, weet u nog!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]MOTO MORINI CORSARO AVIOMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 87° V-motor, twee bovenliggende ketting/tandwiel aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbedienig via stoterbussen, benzine-injectie Ø 54 mm, geregelde katalysator, 460 watt dynamo, accu 12 V/14 Ah, hydraulische bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting, secundaire-overbrenging 40 : 17.Boring x slag 107,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 1.187 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 85,0 kW (116 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 102 Nm bij 6.700 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 50 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger remklauw.Aluminium spaakwielen 2.50 x 19; 4.50 x 17Bandenmaat 110/80R19; 150/70R17Banden in test Metzeler Karoo T, Karoo 2MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.500 mm, balhoofdhoek 63,5°, naloop 150 mm, veerweg v/a 150/170 mm, zithoogte 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt 222 kg, max. belading 173 kg, tankinhoud/reserve 21,0 liter.Garantie drie jaarService-interval elke 10.000 kmKleuren rood/wit, zwart/wit Prijs NL € 14.490,- / B n.n.b.INFO NEDERLAND Moto Tricolore BV, www.mototricolore.nlINFO BELGIË Direct Distribution Moto Morini, tel. +33 6146 21985, www.motomorini.com________________________________________[UNTERSCHRIFTE]MRD SEITE 60De 1,2 liter V-twin schreeuwt het uit en sleurt gewelddadig aan de ketting. De donkere roffel van het blok verwamt niet alleen het hart van de echte Italofiel. Het kleine dashboard is net een vlooiencircus.MRD SEITE 62Tubelessbanden en toch een authentieke look, dankzij de luchtdichte spaaknippels.Vorm voor functie: de standaard noppenbanden hebben moeite met het machtige motorkoppel en de krachtige remmen. Maar ze zien er wel overheerlijk uit.

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

reactie(s) - 12 mei, 2022

BMW blijft de R18-familie uitbreiden. Na de cruiser, de Classic en toerfiets Transcontinental volgt de B (van ...
Occasion Kawasaki Vulcan S

Occasion Kawasaki Vulcan S

reactie(s) - 12 mei, 2022

Het motorleven kan zo heerlijk ongecompliceerd zijn: opzadelen en wegrijden zonder je zorgen te maken. Cruisen in ...
Eerste Test Ducati DesertX

Eerste Test Ducati DesertX

reactie(s) - 12 mei, 2022

De DesertX markeert Ducati’s uitbreiding naar nieuwe, onontdekte gebieden. De eerste moderne Ducati met een ...
Eerste Test Royal Enfield Scram 411

Eerste Test Royal Enfield Scram 411

reactie(s) - 12 mei, 2022

De eigenzinnige Himalayan krijgt er een eveneens totaal afwijkend naked-broertje bij. De Scram 411 deelt frame, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-