+ Plus

GP Wegrace Motegi, Japan

Het MotoGP-seizoen leek onder een slecht gesternte te zijn begonnen. Na de uitgestelde race in Qatar zorgde overvloedige regenval op zaterdag in Motegi zelfs voor het schrappen van de kwalificatietraining. Ook de warm up op zondag vond plaats onder zeer slechte omstandigheden. ’s Middags scheen de zon – voor het thuispubliek én voor Jorge Lorenzo die op overtuigende wijze de MotoGP-race naar zich toe trok. Jorge Lorenzo mag dan geen mogelijkheid onbenut laten om te zeggen dat hij geen titelpretendent is, zijn illustere teamgenoot Valentino Rossi denkt daar na de GP van Japan anders over. “Lorenzo is een kanshebber”, vond de verslagen wereldkampioen op zondagmiddag. Lorenzo plantte zijn vlag in de Japanse bodem en vertrok als WK-leider naar zijn geliefde Jerez. Gedurende de wintertesten paste Lorenzo een behoudende werkwijze toe. De 21-jarige man uit Majorca waakte er voor zich als Rookie van 2008 te laten promoveren tot titelkandidaat – en zijn twijfelachtige gewenningsperiode aan de Bridgestone-banden leek de Yamaha-coureur gelijk te geven. Maar in Motegi deden zijn daden zijn woorden geweld aan. En toch bleef de stralende Lorenzo opvallend koel na zijn tweede MotoGP-overwinning; zijn eerste GP-zege op Motegi. De klinische en nauwkeurige manier waarop hij teammaat Rossi in de negende van 24 ronden terugverwees, dwong diep respect af. Bovendien scoorde Lorenzo flink wat bonuspunten bij de ruim aanwezige Yamaha-kopstukken. Verbaal maakte Lorenzo echter geen draai ten opzichte van zijn eerdere beweringen. “Natuurlijk geeft deze overwinning me veel extra vertrouwen, maar voor mij zijn Valentino en (de als vierde gefinishte) Stoner nog steeds de favorieten”, hield Lorenzo vol. Eerlijk gezegd had ik deze overwinning niet verwacht. Toen ik vorig jaar in Estoril won, stond ik op pole en was ik heel snel. Toen ik besefte dat ik Valentino kon pakken, wist ik dat ik een kans had. Ik zag dat hij zijn hoge tempo niet vast kon houden, want hij was niet zo snel bij het ingaan van de bochten. Maar ik zeggen dat ik me eigenlijk weinig kan herinneren van wat er op de baan gebeurde. Ik weet niet eens meer waar ik hem ben gepasseerd. Er gingen zo veel dingen door mijn hoofd, maar ik ben blijven aanvallen.”De overwinning smaakte zoet, omdat Rossi geen antwoord had op Lorenzo’s aanval en hoge ritme. Lorenzo genoot van het moment. “Ik zal niet ontkennen dat ik hem graag versla en dan graag met een gat”, gaf Lorenzo toe. “Maar ik weet dat er nog veel races en duels met ons tweeën komen.”Bij de openings-GP mocht Lorenzo weliswaar naar het podium, zijn achterstand bedroeg daar een niet kinderachtige 16 seconden. In Japan sloeg Lorenzo zijn slag op imponerende wijze. In de aanloop naar de GP had hij nog laten weten dat “Bridgestone banden maakt voor Valentino en Casey” en dat deze twee mannen agressiever rijden dan hij. Met zijn meer vloeiende rijstijl zou hij meer tijd nodig hebben om te wennen aan het nieuwe rubber. In de trainingen bleek de vanaf de derde plaats gestarte Lorenzo van dat nadeel weinig last had. De Yamaha gedroeg zich op het stop & go-circuit van Motegi voorbeeldig met een stabiele voorkant en een goed reagerende motor bij het uitaccelereren van de vele tweede versnellingsbochten. Evenmin had de Spanjaard last van de hardnekkige griep die hem op vrijdag plaagde. Het leverde op Honda’s eigen circuit de eerste Yamaha-dubbel op sinds de race in Misano vorig jaar. De invulling van het een-tweetje was echter anders dan velen hadden gedacht.

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-