+ Plus

Compacttest Honda SW-T400

Wat voor de één een komkommermasker met shitzu-massage is, is voor de ander een ritje richting de zon op de nieuwe Honda SW-T400 ABS. De doel is namelijk hetzelfde: ontspanning en welbehagen!Eindeloze colonnes auto’s op de weg naar kantoor en een schromelijk tekort aan parkeerplaatsen in de steden hebben niet zo’n heel goede uitwerking op ons welbehagen. Het gebrek aan comfort en individuele mobiliteit eveneens. En dus is het niet zo heel verrassend dat de zware motorscooter steeds meer geliefd worden als vervoersmiddel. Het marktsegment van die zwaardere scooters is sterk groeiende en Honda haakt daar op in met deze nieuwe SW-T400 ABS. Grootste bijzonderheid is dat deze SW als enige in de 400-klasse is uitgerust met een vast in het frame gemonteerde tweecilindermotor van 400 cc. De andere motorscooters in dit segment zijn gebaseerd op ‘bromscootertechniek’, waarbij het motorblok één geheel vormt met de swingarm en dus ook in zijn geheel meebeweegt bij het inveren. De oplossing van Honda is technisch fraaier en zorgt voor een veel lagere onafgeveerde massa, wat het rijcomfort en de totale stabiliteit duidelijk ten goede komt. Het vast gemonteerde Honda-blok zorgt bij deellast echter wel voor wat meer voelbare vibraties in het stuur en het zadel.Het tweecilinderblok levert 39 pk en blijkt in de praktijk lekker pittig. Je sprint weg bij het verkeerslicht en in een korte tijd zit je al boven de 120 km/uur. De acceleratie stokt pas als de 160 km/uur aan wordt getikt en zelfs bij die relatief hoge snelheid ligt de SW als een blok op de weg.Dan over naar een stukje comfort, in de vorm van een hoge ruit: ook lange rijders zitten daar goed beschut achter. Maar ook in de vorm van een behaaglijke en opklapbare buddy. Hij biedt ruim plaats aan rijder en aan passagier, die beiden ook de beschikking hebben over een korte rugsteun. Daarnaast mag die laatste zich ook verheugen op grote uitklapbare voetsteunen.Zoals het een maxi-scooter betaamt, beschikt de SW over een bijzonder riante en met vilt beklede bagageruimte onder het zadel. Daarnaast zitten er in de beenschilden ook nog twee kleinere opbergvakken.De uitrusting is dik in orde, maar toch zijn er ook nog wel bepaalde praktische zaken die we missen. Bijvoorbeeld de aanduiding van de buitentemperatuur in het dashboard, verstelbare hendels en alarmknipperlichten. Wel aanwezig is een handrem, zodat je de SW ook op een helling kunt parkeren. Ook was onze testmachine uitgerust met het optionele, 600 euro kostende C-ABS. Het gedeeltelijk gecombineerde remsysteem in combinatie met ABS werkt rustgevend op lichaam en geest: met het rechter remhendel bedien je de voorrem, met links stuur je beide remmen aan en eigenlijk kan er dankzij het ABS niets meer mis gaan, als je eens een keer voluit in de ankers moet. Ondanks zijn redelijk royale afmetingen, laat de SW zich makkelijk en gewillig door het drukke verkeer manoeuvreren. Om zich aansluitend zonder hevige inspanning op de middenbok te laten trekken. Dat zijn van die kleine typische dingen, die je mag verwachten bij Honda. Voor de 7.390 euro (met C-ABS 7.990 euro) kun je je weliswaar wekenlang laten verwennen met maskertjes, massages en sauna’s in een wellness center, maar met de SW-T400 heb je voor hetzelfde geld vele jaren plezier! ________________________________________[KASTEN][KASTEN + UND -]+Windbescherming: prima dankzij hoge ruitRuimte: voor, op en onder de buddy rijkelijkRijeigenschappen: snel en stabiel-Vibraties: onder deellastUitrusting: voor maxi-scooter niet overdadidBuddyseat: sluit alleen met kracht________________________________________[TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS HONDA SW-T400MOTOR tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, 360 watt dynamo, accu 12V/ 10Ah, centrifugaal koppeling, variomatic.Boring x slag 64,0 x 62,0 mmCilinderinhoud 399 ccMax. vermogen 28,7 kW (39 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 37,8 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, veerweg 120 mm, swingarm met duo-schokbrekers, veerweg 115 mm, banden voor 120/80-14, banden achter 150/70-13.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.600 mm, zithoogte 740 mm, rijklaar gewicht volgetankt 250 kg, tankinhoud 16 liter.Garantie twee jaarPrijs NL € 7.390,- / B € 6.890,-Prijs met ABS NL € 7.990,- / B € 7.390,-INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be________________________________________[UNTERSCHRIFT]Voor 600 euro meer krijg je het C-ABS erbij. Dashboard als uit een auto, helaas zonder aanduiding van de buitentemperatuur.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest liter nakeds

Vergelijkingstest liter nakeds

reactie(s) - 26 mei, 2022

“Superhelden, jullie nieuwe opdracht luidt: trek zwarte strepen op het asfalt, breng vreugde in sportieve ...
Uitgave 177 – 2022

Uitgave 177 – 2022

reactie(s) - 30 april, 2022

’s Avonds om zes uur in Brno werd dankzij een Yamaha-persbericht officieel wat al tijden officieus was: ...
Eerste Test Honda ADV350

Eerste Test Honda ADV350

reactie(s) - 3 februari, 2022

Ruige scooters introduceer je in een typische ruige scooterhemel. Honda kiest bij de ADV350 daarom voor Sicilië. ...
Rij-impressie Honda GL1800 GoldWing

Rij-impressie Honda GL1800 GoldWing

reactie(s) - 9 december, 2021

In 2018 verscheen een compleet nieuwe GoldWing, met een nieuw blok, een nieuw rijwielgedeelte, een slankere ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-